Diverse vragen over de Philips 360BV (Algemeen)

door hoedendoosch @, Amsterdam, 08.06.2024, 16:22 (7 dagen geleden)

Goedemiddag,

onlangs heb ik een Philips 360BV verworven. Dit is een 360B geschikt gemaakt voor aansluiting op een 6 volt autoaccu door middel van een omvormer met een KDD1. Lampen: KK2; KF3; KF3; KB2; KF4; KL4; KL4.

De Indische Philips 359BV is identiek.

Ik heb hier een paar vragen over.

  • Ik zoek de servicedocumentatie van dit toestel Philips 359BV/360BV of van de Philips 359B/360B.
  • Ik zoek beide originele accuklemmen (zie afbeelding 3).
  • Waarvoor dient het "bakje" op afbeelding 2 linksboven ?
  • Ik zoek een KDD1.
  • Veel export toestellen van Philips uit de tweede helft jaren '30 hebben een serienummer met "N". Waar werden deze toestellen geassembleerd ? Bij de NSF in Hilversum ?
  • En last but not least: ik zoek nog een achterwand voor dit toestel.

Afbeelding 1:
[image]

Afbeelding 2:
[image]

Afbeelding 3:
[image]

P.S: de afbeeldingen zijn van internet, mijn toestel ziet er precies hetzelfde uit.

--
En nao 't straevele ein bietje zônneschien.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door ejrietbergen ⌂ @, Schiermonnikoog, 08.06.2024, 16:37 (7 dagen geleden) @ hoedendoosch

Hoi Pim

Wim Rotte heeft nog nieuwe KDD1’s voor een schappelijke prijs.

Goedgelijkende accuklemmen vind je hier.

Het is alvast een beginnetje;-)

vrgr, EJ

--
Dingen moeilijk maken is makkelijk, dingen makkelijk maken is daarentegen moeilijk.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door castafiore2010 @, Winsum (Gn.), 08.06.2024, 17:45 (7 dagen geleden) @ ejrietbergen

Het bakje linksboven lijkt mij voor een 2 Volts gloeistroom-accu. De anodespanning wordt immers via de triller-omvormer uit een 6 Volts accu betrokken.

Ik denk, dat deze radio zo zeldzaam is, dat je hem zo moet laten als hij is en hem vooral niet koste wat kost wil laten spelen.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door hans @, Hoorn, 08.06.2024, 17:52 (7 dagen geleden) @ castafiore2010

Het bakje linksboven lijkt mij voor een 2 Volts gloeistroom-accu. De anodespanning wordt immers via de triller-omvormer uit een 6 Volts accu betrokken.

Uit betrouwbare bron [Pim] weet ik dat de voedingseenheid ook de 2 volts gloeispanning levert. Het lijkt mij daarom een niet-originele hulp voor die gloeispanning.

hans

--
raaf apenstaart multiweb punt nl

Diverse vragen over de Philips 360BV

door hoedendoosch @, Amsterdam, 09.06.2024, 07:51 (7 dagen geleden) @ castafiore2010

Goedmorgen,

Het gaat niet om het laten spelen, maar het toestel compleet maken.

2 volt wordt betrokken via de 6 volt accu. Zie schema, dit schema komt van een 338BV. Voor de schaalverlichting is er op het chassis een houder gemonteerd voor een 4.5 volt zaklampbatterij. De schaalverlichting staat geheel los van de rest van de schakeling.

Als ik naar het schema kijk dan lijkt T1 een triller ? Wellicht hoort die in dat "bakje" links.

Groet,
Pim.

[image]

--
En nao 't straevele ein bietje zônneschien.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Armand @, 09.06.2024, 08:30 (7 dagen geleden) @ hoedendoosch
Bewerkt door Armand, 09.06.2024, 08:37


Als ik naar het schema kijk dan lijkt T1 een triller ? Wellicht hoort die in dat "bakje" links.

Klopt, op Doctsf staat een foto.In het bakje links hoort een triller type 673.
Mechanische trillers maken nogal wat lawaai/gezoem, vandaar ook een soort geluiddempend materiaal in het bakje.

[image]
Er hoort nog een deksel bij het bakje links.
[image]

Groeten, Armand

Diverse vragen over de Philips 360BV

door hoedendoosch @, Amsterdam, 09.06.2024, 08:53 (7 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

ik had intensief gezocht, maar deze over het hoofd gezien. Dank.

Onderstaand enkele foto's van de unit uit mijn 360BV. Helaas missen er wat zaken zoals de spoelen en de trafo en er lijkt ook een Elco te missen (C7 = 500 uF volgens schema, maar dat lijkt me wel erg groot),

Over de trafo en de triller hoort dus een metalen kap.

Pim.

[image]

[image]

[image]

--
En nao 't straevele ein bietje zônneschien.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Armand @, 09.06.2024, 09:45 (6 dagen geleden) @ hoedendoosch


ik had intensief gezocht, maar deze over het hoofd gezien. Dank.

Hallo Pim,

Doctsf nooit vergeten, er is heel veel informatie/documentatie te vinden, inloggen of lid worden niet nodig.
Ook het Doctsf forum : registreren is gratis zonder verdere verplichtingen.
Men moet natuurlijk de Franse taal wat beheersen anders wordt het zoeken wel moeilijk.
Sinds de vernieuwde website moet Doctsf zeker niet onderdoen voor Radiomuseum.org.

Groeten, Armand

Diverse vragen over de Philips 360BV

door hoedendoosch @, Amsterdam, 09.06.2024, 11:02 (6 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

ik ben inderdaad bekend met DOCTSF en er staat veel waardevolle informatie, ook een mooie bron voor servicedocs sinds de schematheek van de NVHR achter een inlog zit.

Mijn Frans is van een bedroevende middelbare school kwaliteit, maar met een vertaalmachine kom je een heel eind.

Pim.

--
En nao 't straevele ein bietje zônneschien.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 08.06.2024, 19:49 (7 dagen geleden) @ hoedendoosch

[*]Veel export toestellen van Philips uit de tweede helft jaren '30 hebben een serienummer met "N". Waar werden deze toestellen geassembleerd ? Bij de NSF in Hilversum ?

Dat is nog niet onomstotelijk bewezen uit bijvoorbeeld documentatie, maar qua modelfoto's en tijdlijn wel zéér waarschijnlijk. Naast exportmodellen zijn er, toen de consumententoestellenproductie daar al op zijn einde liep, nog een paar autoradio's gemaakt (245B t/m 250B). Na 1937 zul je weining of geen toestellen meer vinden met de letter N en werd overgeschakeld op productie van professionele apparatuur zoals zenders. Na de oorlog bleef dat zo, op de BX925A na. Die had géén of andere letters voor het serienummer staan.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 09.06.2024, 04:16 (7 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb wel een vermoeden, maar nog geen 100% zekerheid waar de Philips-toestellen zijn gemaakt met de letter N vóór en of ná het serienummer op het typeplaatje.

Uit mijn onderzoek van Philips-typeplaatjes van radiotoestellen blijkt voorlopig het volgende.

1. Periode 1930 tot en met 1934
Hier vinden we bij een aantal modellen de letter N, en dan vóór of ná het serienummer. Dat een groot deel van de betreffende toestellen met zekerheid in Nederland is gemaakt, blijkt uit het soort typeplaatje, waarop in diverse gevallen "Made in Holland" of "Importé de Hollande" staat.

2. Periode 1935 tot en met 1939
In die gevallen dat in deze periode de letter N op het typeplaatje staat, is die letter zowel vóór als ná het serienummer te vinden. Ná het serienummer is de letter N te vinden in de zogenaamde fabriekscode (N00, N01, N08, N14, etc.) Ik heb maar één enkele uitzondering gevonden en wel bij een 823B, waarbij de letter N alleen vóór het serienummer te vinden is.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door hoedendoosch @, Amsterdam, 09.06.2024, 08:05 (7 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Heren,

dank voor deze uitleg. Ik heb even gekeken naar de typeplaatjes in mijn eigen verzameling maar ook die ik in de loop der tijd verzameld heb via internet. Bij alle "N" nummers staat er inderdaad ook N achter het serienummer gevolgd door 2 cijfers (revisie-nummer ?)

Ik heb zelf een Philips 285A (modeljaar 1939/1940) met N serienummer. Helaas geen plaatje want staat nog in Indonesië.


En nog een plaatje van een Philips 295A (modeljaar 1938/1939) met een N serienummer met erachter een E. (Komt uit een collectie in Indonesië).

[image]

En wat te denken van dit typeplaatje ? N nummer met er achter een E. De X van 324AX lijkt later bij gestempeld. (Komt van marktplaats).

[image]

--
En nao 't straevele ein bietje zônneschien.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 10.06.2024, 01:04 (6 dagen geleden) @ hoedendoosch

Pim en andere geïnteresseerden,

Voor een foto van het typeplaatje van de 285A houd ik me straks aanbevolen.

De 295A is nieuw voor mij. De 324AX had ik ook al op Marktplaats gevonden.

Ik heb nog een paar voorbeelden gevonden van modellen met een N vóór en een E ná het serienummer (en dan inderdaad gevolgd door het revisienummer). Het betreft de 628B en de 628B-12. Evenmin als ik 100% zekerheid heb over de betekenis van de letter(s) N, is mij ook niet helemaal duidelijk wat de betekenis is van de combinatie van de letters N en E.

Overigens heb ik, zoals ik in mijn vorige post opmerkte, bij modellen van vóór 1935 maar één letter N gevonden. Die staat bij het ene model vóór en bij het andere model weer ná het serienummer.

Van de gelegenheid maak ik gebruik mijn eerdere oproep te herhalen om mij foto's van typeplaatjes van Philips-radiotoestellen (van vóór ongeveer 1950) toe te sturen. De kwaliteit van de foto's hoeft niet super te zijn. Het gaat uitsluitend om (anonieme) registratie van de informatie op het typeplaatje. Daarom is het wel wenselijk het hele plaatje te fotograferen, anders valt mogelijk nuttige informatie weg (zoals bijvoorbeeld het codenummer van het typeplaatje, meestal rechts onder).

Wie twijfelt of hij mij informatie heeft toegestuurd of niet meer weet van welke plaatjes, kan mij een e-mail sturen. Hij krijgt dan een e-mail retour met al zijn geleverde bijdragen.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.06.2024, 20:21 (5 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Overigens heb ik, zoals ik in mijn vorige post opmerkte, bij modellen van vóór 1935 maar één letter N gevonden. Die staat bij het ene model vóór en bij het andere model weer ná het serienummer.

Ik vermoed dat de letter in die periode vaker alleen maar op het chassis stond, net als in latere jaren.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Michiel @, 10.06.2024, 10:18 (5 dagen geleden) @ hoedendoosch

Hoi Pim,

N en E in het serienummer veld:
De eerste letter N is waarschijnlijk de productie code.
De tweede letter E is de fabriek (in dit geval Eindhoven)

A en X in het type nummer veld:
A is wisselstroom.
X zou kunnen dat deze staat voor de aanwezigheid van een tiller omvormer om ook gelijkstroom netten aan te kunnen.

Groeten
Michiel

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.06.2024, 20:43 (5 dagen geleden) @ Michiel

N en E in het serienummer veld:
De eerste letter N is waarschijnlijk de productie code.
De tweede letter E is de fabriek (in dit geval Eindhoven)

Hoi Michiel,

Erg interessant en is voor mij niet de enige mogelijke verklaring (ik neig naar precies andersom).

De onzekerheid van de betekenis is wellicht ook de reden dat Gidi er geen uitspraken over doet, want informatie die nog niet helemaal helder is, gaat al snel een eigen leven leiden. Het koppelen van de letter N aan NSF vond ik lange tijd ook te onduidelijk maar schat ik inmiddels waarschijnlijk genoeg in - en het ontkracht bovendien de vroeger rondzingende veronderstelling dat het voor Noorwegen zou staan.

Ik ben heel benieuwd naar jouw redenatie, want strijdige informatie (weerleggen) is voor mij de krachtigste manier om dit soort systemen in kaart te brengen. Oftewel als jij informatie hebt die mijn gedachtengang weerlegt, moet ik die aanpassen tot het weer kan kloppen - of andersom. Of als de informatie wat minder 'absoluut' is, de meest waarschijnlijke vermoedens met elkaar zien te rijmen.

Mijn vermoeden is dat de letter achter het serienummer, de eerste letter van de productiestand (productiecode, revisie, etc) is, dus zoals de N05 die op mijn 245B staat. De letter vóór het serienummer kan dan eigenlijk alleen bij de fysieke productie horen, want dat is wat een serienummer traditioneel aangeeft en zoals Philips het in latere jaren ook gebruikte. Dat zou dan betekenen dat een toestel N....E.. een toestel zou zijn waarvan de productiewijzigingen in Eindhoven werden bijgehouden maar dat (bijvoorbeeld vanwege capaciteitsgebrek) in Hilversum gebouwd is. Dus gelijktijdige of verplaatste productie.

Er flitste me zonet nog een derde mogelijkheid door de gedachten, maar die ben ik kwijt. Daar kom ik zo nodig nog op terug.

P.S. na de 2e WO tot ergens in de jaren '50, gebruikte Philips Wetzlar altijd een W vóór het serienummer en een A erna. Ik denk dat dat hier niets mee te maken heeft.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Michiel @, 10.06.2024, 22:00 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,
Nu ik mijn antwoord terug lees klop het niet helemaal.
De productie code is uiteraard het nummer achter de E, dit geval 03.
De E is normaal gesproken Eindhoven.
De N is inderdaad niet van Noorwegen, dus de NSF fabriek zou goed kunnen.
Dan zou het zomaar kunnen dat de radio uit de NSF fabriek komt met het ontwerp/wijziging ervan uit Eindhoven.
Lijkt mij voor nu het meest logische, tenzij iemand kan aantonen dat het anders is.
Groeten
Michiel

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 11.06.2024, 00:53 (5 dagen geleden) @ Michiel

Hoi Michiel,

Onze vermoedens zijn dus eigenlijk hetzelfde. Ik ben benieuwd of er nog eens meer informatie over opduikt.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 11.06.2024, 01:09 (5 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Na WO II hervatte Philips in W-Duitsland de radioproductie in Wetzlar. Op de typeplaatjes zien we dan inderdaad de letters W en A, de W vóór het serienummer en de A erachter. Dat verandert in 1957. Vanaf 1958 tot in elk geval 1971 zien we de lettercombinatie WA uitsluitend vóór het serienummer.

Diverse vragen over de Philips 360BV

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.06.2024, 20:17 (5 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Op de 245B die ik hier heb staan, lijkt er op het eerste gezicht alleen een N vóór het serienummer te staan (door corrosie slecht leesbaar). Echter als je goed kijkt staat er nog een productiestand N05 ingeslagen op een zwart stuk van het typeplaatje. Als je wilt kan ik je er foto's van sturen.

Vaak stond die zoals je al aangeeft, direct achter het typenummer. Dit kwam bij Eindhovense productie (E) ook voor. Kennelijk gebonden aan een bepaalde periode. Later verdween deze code helemaal van het typeplaatje (om vanaf 1974 weer terug te keren aan het begin van het serienummer) en stond alleen op het chassis (stempeling, ingeslagen of apart stickertje).

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum