wat is dit voor radio (Algemeen)

door jan van eijck, 23.07.2011, 15:29 (4676 dagen geleden)
Bewerkt door jan van eijck, 23.07.2011, 15:36

tikte onlangs deze radio op de kop, geen idee wat voor merk het was bij het zien van de kast. na afnemen van de achterwand duidelijk te zien, een 100% Philips zoals je op de foto kunt zien. echter geen typeplaatje, waar het moet zitten enkel de klinknageltjes, heeft nooit een typeplaatje opgezeten want de klinknaheltjes zijn nooit omgeklonken geweest. ook het model van de kast heeft wel iets weg van andere Philips modellen. de buizenbezetting is ECH42-EAF42-EBC41-EL41 en AZ41.weet iemand wat dit is ? een model wat gemaakt is maar nooit in productie is genomen ? ik heb het toestel met wel een typeplaatje nog nooit gezien maar misschien iemand van het forum. de golfbereiken zijn LG-MG en 2xkorte golf. na schoonmaken van de golfschakelaar en vervangen van een paar teerdotten speelt het toestel als een lier
[image]
[image]
[image]

wat is dit voor radio

door Jeroen Landman. @, Hollands Kroon, 23.07.2011, 17:12 (4676 dagen geleden) @ jan van eijck

Dit is een NSF H264A uit 1949.

Groet, Jeroen

wat is dit voor radio

door Jeroen Landman. @, Hollands Kroon, 23.07.2011, 17:51 (4676 dagen geleden) @ Jeroen Landman.

[image]

NSF Hilversum 264A, staat ook in de Staleman en op RM.org, bouwjaar 1949.

wat is dit voor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 23.07.2011, 17:21 (4676 dagen geleden) @ jan van eijck

Chassis in elk geval uit Leuven. Voor een datumbepaling zou je de datumcodes op spoelbussen en trafo eens moeten bekijken, maar ik schat eerste helft jaren '50. Het ontbreken van een plaatje doet ook wat denken aan iets dat ik hier eerder las over radio's als schoolwerkstuk, maar kan natuurlijk ook een type ooit op de achterwand gestaan hebben of een plaatje afgevallen en verwijderd zijn. NSF zoals gesuggereerd klinkt ook plausibel hoewel dat niet verklaart waarom het plaatje ontbreekt.

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23.07.2011, 18:17 (4676 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het is in ieder geval een H263A/H264A (H283A/H284A bakeliete variant). Het enige verschil tussen Hxx3A en Hxx4A is de EM4.

Het verbaasd mij ook dat het typeplaatje van het chassis af is terwijl de klinknageltjes waar dit mee vastgezet wordt in het chassis zitten en er zo te zien onbeschadigd uitzien.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 23.07.2011, 18:36 (4676 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door Maarten Bakker, 23.07.2011, 18:49

Hallo Paul,

Merk op dat er op de voorkant geen NSF-schildje zit, en ik zo op de foto daar ook geen sporen van zie (klopt dat?)

Ik zou jouw uitspraak dus zelf liever iets anders willen stellen. Niet dat het "in ieder geval model zus en zo is", want daar is de situatie toch net iets te vreemd voor, maar dat het toestel "gelijk is aan model zus en zo".

Die nageltjes heb ik eerder gezien hier op het forum, ik meen toen toch dat het bij zo'n "schoolwerkstuk" was, of anders bij een toestel ook zonder type of met type op de achterwand.

wat is dit voor radio

door Jeroen Landman. @, Hollands Kroon, 23.07.2011, 18:42 (4676 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

De plaats van het merkschildje is bij de modellen uit 1949 centraal op de onderlijst tussen de knoppen, modeljaar 1950 heeft het merkschildje rechts boven op het luidsprekerdoek.

Beide typen heb ik in bezit gehad.

Groet, Jeroen

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23.07.2011, 20:36 (4676 dagen geleden) @ Jeroen Landman.

Volgens Staleman is dit toestel in 1950 op de markt gekomen. Ook RM.org spreekt van bouwjaar 1950/51. 1949 wil ik niet uitsluiten maar vooralsnog liever van 1950 uit.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door jan van eijck, 23.07.2011, 18:43 (4676 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten

de originele achterwand is er ook bij, maar ook daar staat geen enkel merk op, enkel aan de binnenzijde het bekende zwarte plaatje met de buizenbezetting. ook voor in de kast geen gaatje waar eventueel een merkembleem zou gezeten kunnen hebben. het model lijkt inderdaaad sprekend op de NSF, de zenderplaat is alleen enkelkleurig.

wat is dit voor radio

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 24.07.2011, 07:29 (4675 dagen geleden) @ jan van eijck

Ga niet af op de foto van Jeroen Landman, dat is een schaal volgens Plan de Copenhagen en die is dus pas in medio 1950 beschikbaar gekomen.
Het zou zelfs een vervangende schaal kunnen zijn ( al dan niet origineel ).

Ook jouw schaal kan een vervangingsschaal zijn ook al dan niet origineel....

De werkelijke bouwdatum kan wat informatie opleveren, kijk daarvoor op de spoelbussen, voedingstrafo en uitgangstrafo.

wat is dit voor radio

door Franc @, 24.07.2011, 10:45 (4675 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Hoi Hans,

Ik heb een jaar of 30 geleden ook een dezelfde toestel gehad maar er zat geen merkje op. Dat was een reparatie.
Ook was de schaal dezelfde als deze.
Ik weet eerlijk gezegd niet meer of de eigenaar het toestel nog heeft en waar het is gebleven. In ieder geval is het niet deze, de kast was zeer slecht met loszittend fineer.
Ik kon destijds ook geen merk op de radio vinden dus zal er ook geen plaatje op het chassis gezeten hebben.
Voor mij was het destijds een Philips gezien het chassis.

Ik denk zelf nu meer in de richting van NSF.

Hoop dat jullie hier iest mee kunnen.

groet Frank

wat is dit voor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 24.07.2011, 17:57 (4675 dagen geleden) @ Franc

Hoi Franc,

Of de radio van Philips of van NSF is, is eigenlijk meer een filosofische vraag als je het mij vraagt ;)

Het enige waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken, is dat het chassis door Philips in Leuven is gefabriceerd.

Zo beschouwd is het dus een Philips. Uiterlijk gezien is er een NSF die er als twee druppels water op lijkt, dus kan je betogen dat het dus een NSF moet zijn... Maar dan moet er eigenlijk ook een merkje op staan, want dat is in principe het enige dat er iets anders dan Philips van maakt.

Altijd leuk, oftewel ze blijven je verrassen die Philipsjes :-D

wat is dit voor radio

door Jeroen Landman. @, Hollands Kroon, 24.07.2011, 19:09 (4675 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Tja, met zo'n onderwerp kun je alle kanten op he?

Zo is een Skoda een Tjechische Volkswagen en een Seat een Spaanse VW...

Mijn Citroëns zijn eigenlijk Peugeots met hydropneumatische vering en andere overjas, want Peugeot is grootaandeelhouder...

Philips was één van de eerste bedrijven die aan "bagde-engineering" deed, in de Oostbloklanden werden vóór de oorlog ook incidenteel NSF toestellen onder philips naam verkocht..ik heb 3 Tjechische Philipsen uit de jaren 30 die hier in Nederland onder het NSF merk werden verkocht.

De NSF's die in Zwitserland werden verkocht heten aldaar "Mediator"

De betreffende radio in deze thread is in Nederland in elk geval niet als Philips op de markt geweest, het is ook geen Siera, want die hadden in tegenstelling tot de NSF varianten bruine knoppen ipv witte;-)

wat is dit voor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 24.07.2011, 19:37 (4675 dagen geleden) @ Jeroen Landman.

Jeroen,

Dat vind ik wel erg interessant, ik wist niet dat er ook Tsjechische toestellen onder het merk NSF werden verkocht. Wel dat er in het algemeen heel veel uitgewisseld werd en dergelijke. Iets waarvan ik me al jaren een beeld probeer te vormen.

Heb je meer informatie over die Tsjechische NSF-toestellen? In een nieuw topic of eventueel per mail denk ik dan, om niet teveel af te dwalen ;)

wat is dit voor radio

door Jeroen Landman. @, Hollands Kroon, 24.07.2011, 20:08 (4675 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Het is andersom hoor, NSF modellen die onder Philips naam in oost-europa werden verkocht.

Zo gek is dat natuurlijk niet, een merk als Philips was wereldwijd bekend, de NSF en Siera modellen waren vergeleken met de eigen types van Philips vaak eenvoudiger en meer geschikt voor deze landen, prijstechnisch sowieso.

Maar een inwoner van Praag zou zo'n radio minder snel kopen als er NSF op stond, onbekend maakt onbemind.

Of het lokale produktie betrof durf ik niet te zeggen, zou zomaar kunnen.

Ik kan ze niet even te voorschijn halen..met een verzameling van ruim 900 toestellen is dat een onmogelijke opgaaf.

Google maar eens naar de Philips 103A, een toestel uit de Philips fabrieken in Praag, heeft een duidelijke NSF grille en knoppen die weer op Siera's zaten in die periode, dit type is echter nooit op de nederlandse markt geweest.

En vergelijk de Siera S8A maar eens met de Italiaanse Philips 635M (zie foto-archief op het buurforum) Belgische kast..Italiaans chassis..en verkocht in Italië als Philips toestel.

Philips had heel wat troeven in huis..

Vandaag de dag is het toch niet anders?

Een paar dagen terug liet een kennis zijn nieuwe auto trots zien..een Toyota Aygo..hij had maar een degelijke Japanner gekocht, want een Franse auto wilde hij niet, een Duitse was te duur, en van oostblokspul zoals Dacia of Skoda moest hij ook niks hebben..

Toen ik hem vertelde dat hij een Slowaakse Daihatsu had gekocht, waar aan het eind van de lopende band een kerel met een doos logo's zit, en er naar wens een embleem van Peugeot, Toyota of Citroën op plakt, geloofde hij daar geen bal van:-D

Als ik eens wat gegevens van een toestel op kan nemen hoor je van me.

groet, Jeroen.

wat is dit voor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 25.07.2011, 08:02 (4674 dagen geleden) @ Jeroen Landman.

Ah, dan had ik het verkeerd gelezen en past inderdaad meer in de praktijk die ik van Philips al kende, wat overigens niet betekent dat het niet interessant is :); Ik ga die toestellen zeker opzoeken!

Overigens is bij de auto'tjes die je noemt vooral de motor van Daihatsu, de rest zou een gezamenlijk ontwerp zijn van de 3 merken. Verder ligt net als bij veel Philipstoestellen ook bij auto's een schat van informatie verborgen in het serienummer (dat bij auto's lekker verwarrend chassisnummer heet).

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 24.07.2011, 19:47 (4675 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Wat maakt jou zo zeker van een productie in Leuven? Ik kan daar op de getoonde foto's zo gauw geen aanwijzing voor vinden.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 25.07.2011, 08:09 (4674 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Het stempel 452kc L01 op de eerste foto.

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 24.07.2011, 19:45 (4675 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Ook Philips had reeds in 1949 schalen waar exact hetzelfde tekentje "plan de Copenhaque" op stond. Dit is dus niet maatgevend. Op andere NSF toestellen van dit type heb is dezelfde schaal gezien.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 25.07.2011, 17:48 (4674 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dan liep Philips flink vooruit op de feiten.
De invoering was gepland voor 15 Maart 1950 en stond daarvoor nog op losse schroeven.

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 25.07.2011, 21:32 (4674 dagen geleden) @ Hans van der Marel

Hallo Hans,

Ik heb eens op een paar toestellen gekeken en op de BX490A, BX493A, BX591A en BX594A staat keurig "Plan de Kobenhaque" vermeld. Ik ben deze toesellen ook niet zonder deze opdruk tegengekomen.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23.07.2011, 20:32 (4676 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Die nageltjes heb ik eerder gezien hier op het forum, ik meen toen toch dat het bij zo'n "schoolwerkstuk" was, of anders bij een toestel ook zonder type of met type op de achterwand.

Dit zou zomaar kunnen. Er zijn een paar dingen die mij dwars zitten bij dit toestel:
- de zenderschaal (vervangingsschaal ??)
- op het chassis staat alleen maar een stempel met het MF

Bij mijn beste weten heeft er een merkschildje (spijkerschildje) in het midden tussen de knoppen gezeten tot 1951.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 23.07.2011, 20:37 (4676 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Wat betreft die klinknageltjes, daarover heb ik een tijdje terug al eens iets op het forum gezet: http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=83315
Die hoef je dus helemaal niet te beschadigen als je het typeplaatje wilt verwijderen, of je moet de botte bijl gebruiken...

Groeten,

Matthias

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23.07.2011, 20:41 (4676 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hoi Matthias,

Rest de vraag waarom je zo'n typeplaatje zou willen verwijderen. Omdat het iets anders weergeeft dat het op het oog lijkt? ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door Henk Sanders @, Nuenen, 24.07.2011, 09:07 (4675 dagen geleden) @ Paul Brouwer

In de Philips Personeelswinkels werden tweede keus apparaten en
apparaten uit proefseries meestal verkocht zonder typeplaatje.
Dat werd gedaan om te voorkomen dat de apparaten later tegen
normale prijzen in de reguliere handel terecht zouden komen.
In deze apparaten vond je ook dikwijls rood gestempelde buizen;
voor zover ik werden die alleen intern binnen Philips geleverd,
ook weer tegen lagere prijzen.
Dat zou hier allemaal mooi kunnen kloppen......
Groeten!
Henk

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 24.07.2011, 19:58 (4675 dagen geleden) @ Henk Sanders

Hallo Henk,

Jouw opmerking acht ik zeer waarschijnlijk.

Hetgeen jij vertelt over de buizen met rode opdruk komt mij wat vreemd over.
Bij mijn beste weten waren dat buizen voor bijzondere toepassing en vaak van
betere kwaliteit dan de buizen met witte opdruk.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door Henk Sanders @, Nuenen, 25.07.2011, 11:11 (4674 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Het zou kunnen, Paul.
Ik ben pas in 1957 bij Philips in de buizenwereld binnengestapt en toen
werd er niet meer rood gestempeld.
Selectie van ontvangbuizen is wel eens voorgekomen maar die buizen kregen
dan altijd een nieuw typenummer om problemen bij de nalevering te voorkomen.
Voorbeeld: de 7189, dat was een geselecteerde EL84 voor USA die bij een
hogere voedingsspanning gebruikt mocht worden, ik meen 350V.
Overigens, mijn verhaal geldt voor de productie uit Heerlen en Sittard die
vrijwel altijd via Eindhoven afgeleverd werd.
Vooral in Engeland en Frankrijk werd lokaal nog wel eens iets geritseld wat
gemakshalve niet aan de centrale in Eindhoven verteld werd - dat gaf
naderhand wel eens aanleiding tot verwarring.
Het zou interessant zijn om te weten wat de productiecodes van de "rode"
buizen in dit apparaat zijn. Als mijn verhaal klopt moeten deze buizen
stokoud zijn.......
Groeten!
Henk

wat is dit voor radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 25.07.2011, 21:28 (4674 dagen geleden) @ Henk Sanders

De toestellen waar ik rood gestempelde rimlockbuisjes ben tegengekomen zijn allen uit 1948, 1949 en 1950. Zo heb ik een BX290U gehad waar alle buizen van rode opdruk voorzien was en er zat een keurig typeplaatje op.

Productiecodes kan ik niet meer nakijken omdat het toestel verkocht is maar misschien heb ik nog enkele buizen met rode opdruk liggen. Dat wordt dat komend weekend.

Groeten,
Paul

--
[image]

wat is dit voor radio

door jan van eijck, 25.07.2011, 06:45 (4674 dagen geleden) @ Henk Sanders

Hallo Henk

Dit verhaal heb ik meer gehoord, alleen waren die toestellen voordat ze in de personeelswinkel werden verkocht door z.g. keurders, ook philipsmedewerkers, mee naar huis genomen om daar enige tijd beproeft te worden op verschillende gebieden. Hiervan moest dan door deze mensen een rapport worden gemaakt om eventuele gebreken nog te kunnen herstellen door veranderingen in het schema aan te brengen, voordat de toestellen in productie werden genomen.

wat is dit voor radio

door Henk Sanders @, Nuenen, 25.07.2011, 12:06 (4674 dagen geleden) @ jan van eijck

Dag Jan,
voor TV bestond dat systeem in ieder geval. Ik heb zelf ooit nog
eens een K4 TV mee naar huis gekregen (kleuren - projectie) en daarover
moest je dan regelmatig een rapportformulier invullen.
De grote vraag was trouwens of het apparaat wel het einde van de
proefperiode zou halen, er ging in de begintijd van de KTV nog wel eens
iets kapot!
Voor radio zal dat systeem ook wel bestaan hebben.
Bij de apparaten die in de personeelswinkel verkocht werden werd (toen)
nooit de voorgeschiedenis verteld maar ze zagen er wel altijd vlekkeloos uit.
Voor beschadigde spullen bestond weer een apart verkoopkanaal ( "magazijn
van Elderen" ) maar dat was alleen bestemd voor werknemers van de
Apparatenfabriek.
Zo, dat was een stukje geschiedenis, misschien nuttig?
Groeten!
Henk

wat is dit voor radio

door verdicom ⌂ @, Maarssen, 25.07.2011, 12:50 (4674 dagen geleden) @ Henk Sanders

Buizen met een rode opdruk kan ik me niet herinneren.
Evenmin dat je een toestel mee naar huis kreeg. Ik zat blijkbaar op de verkeerde afdeling.

Verder denk ik dat alle HIG's* wel zo'n afdeling hadden. Bij de RGT** zat die in gebouw SK ergens op de begane grond. Dat was de Afdeling "Afbraak & Retour" beheerd door één man
Of het nou losse onderdelen waren of een compleet apparaat, je ging ermee naar hem toe. Hij keek en noemde een prijs. Naar mijn idee volstrekt willekeurig maar wel altijd laag. Aan zo'n apparaat moest natuurlijk wel mankeren, anders ging het niet door.
En later kon je het ophalen. Ik weet niet meer of dat ook bij hem was of in de Personeelswinkel. Maar wat wil je, 45 jaar geleden.
Wel meen ik me te herinneren dat dat alleen gold voor de RGT in gebouwen SL en SK.

Toen ik weg was bij Philips heb ik die afdeling wel gemist :-( :-(

Han

* Hoofd Industrie Groep
** Radio Grammofoon en Televisieapparaten

wat is dit voor radio

door jan van eijck, 25.07.2011, 12:09 (4674 dagen geleden) @ Henk Sanders

Hallo Henk,

Zo leer je telkens wat meer op dit forum; die rode stempels zijn me nooit eerder opgevallen, er zitten in deze radio nog 3 buizen met rode stempels, de ECH42 de EAF42 en de AZ41. Wat die klinknageltjes betreft, die zijn absoluut nooit omgeklonken geweest, dus een typelpaatje heeft er nooit opgezeten. Voor diegene die er iets mee kan op de MF spoelen staat het codenummer 1942 en een grote K, op de antennespoelen 1860 en 1870 en op de oscilatorspoelen 1880 en 1891 en tevens 139 en iets wat lijkt op u79. Op de speaker staat geen enkel nummer.

wat is dit voor radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 25.07.2011, 14:10 (4674 dagen geleden) @ jan van eijck

Op basis van nummer 139 en iets op 49 eindigend (kan het eerste cijfer in beide gevallen ook een 4 zijn geweest?) zou ik zeggen dat het jaar van productie 1949 zou kunnen zijn geweest.

wat is dit voor radio

door Henk Sanders @, Nuenen, 25.07.2011, 16:22 (4674 dagen geleden) @ jan van eijck

Jan, op de buizen staat ook een productiecode, mèt datum.
Bij veel Rimlocks (40-serie) staat de code onder op de bodem maar
er zijn ook buizen gemaakt met een metalen huls om de onderkant van
de ballon waar dan de code in het metaal geslagen was.
Welke codes vind je daar?

wat is dit voor radio

door jan van eijck, 25.07.2011, 17:55 (4674 dagen geleden) @ Henk Sanders

Hallo Henk

Op de onderkant van de ECH is een code PC1 leesbaar, op de EAF niets en de AZ41 heeft een metalen onderkant met de code PW en HD1 ingeslagen, kun je daar iets mee?

wat is dit voor radio

door Henk Sanders @, Nuenen, 25.07.2011, 19:05 (4674 dagen geleden) @ jan van eijck

Ja Jan, daar kunnen we iets mee. Die AZ41 is geproduceerd in Mei 1949.
De fabriekscode (P) staat voor Philips Argentinië; dat is een beetje vreemd
omdat Argentijnse buizen nu niet bepaald in grote hoeveelheden naar Europa
werden geëxporteerd maar het werd wel gedaan.
Zo krijgen we toch wel een idee over de productiedatum van die radio: eind '49?
Groeten!
Henk

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum