Re: Wie weet iets van deze Engelse AC/DC radio "Eddystone" ?
[ Nederlands Forum over Oude Radio´s ] Geschreven door Gerard om 19. Okt 2000 09:20:59:
In reactie op: Wie weet iets van deze Engelse AC/DC radio geschreven door Onno Massar om 18. Okt 2000 22:32:15:
>Ik heb pas deze compacte "Eddystone" radio op de kop getikt "made in England".
Dit specifieke toestel was mij onbekend, maar ik heb wel een Eddystone 670A
(foto) die er sterk op lijkt. Vergelijk maar eens, de schubben aan de zijkant,
het afstemmechanisme met vertraging en cijferwiel, het ontwerp. Deze heeft
wel een knop meer, bij jou zal de toonregeling wel ontbreken dan, denk ik.
Bij mij is de aan/uit schakelaar met de toonregelaar gecombineerd.
Ik heb dit toestel van Paul zoals je in een ander bericht kon lezen.> datumschatting (zelf denk ik vroeg jaren 60
Tot mijn grote verbazing dateert deze 670A van 1948! Ik vond dit zeer
verbazend gezien het moderne uiterlijke ontwerp.
Mijn toestel heeft ook seriebuizen en een zeer solide ontwerp, wat voor
mij een beetje tegenstrijdig was, omdat je serievoeding meestal in de
wat goedkopere toestellen ziet toegepast. Blijkens de handleiding betreft
het echter (inderdaad net als bij jou) een scheepstoestel. Ik denk niet
voor wat wij "De Marine" noemen, maar voor gebruik op kleine (particuliere)
civiele scheepjes. En op schepen werd vaak gelijkstroom gegenereerd. De
superbe ontvangkwaliteit heb je natuurlijk nodig om midden op de oceaan toch
nog redelijk wat zenders te kunnen ontvangen.
Een vrij zeldzaam voorbeeld dus van een radio die echt ontworpen is om
op gelijkstroom te kunnen spelen.>Buizenbezetting 35W4, 19AQ5, 12AT6, 12BA6, 12BE6.
Gezien deze bezetting zou het om de 870 kunnen gaan uit 1958, zie
http://www.valve.demon.co.uk/RadData/eddyston.htm>De kast is staalplaat, wat gek is voor een universeeltoestel, maar het chassis binnen is ge"isoleerd en randaarde is daar al sinds Koning Arthur verplicht.
In die tijd gebruikte de Engelse marine nog houten schepen, ik denk daarom
niet dat het metalen chassis veel kwaad kon. Maar met die ijzeren hakbijlen
en speren moest je wel oppassen natuurlijk.Opmerkelijk bij de 670A is nog dat het manual melding maakt van een zeer
ruime spanningstolerantie. De laagst instelbare voedingsspanning is 110V, maar
op 90V blijkt het ding nog prima te werken. Ook dit is natuurlijk weer een
feature die op schepen goed van pas komt.