Nederlands Forum over Oude Radio“s

Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio“s en gerelateerde zaken (zoals oude TV“s, versterkers, meetapparatuur). Hier kunt u discussiėren en chatten over uw hobby. Voorbeelden zijn: identificatie of datering van oude toestellen, vragen over documentatie, hulp bij reparaties en restauraties. De voertaal op dit forum is Nederlands, maar bijdragen in andere talen zijn ook welkom.

Re: BX 180u of BX 182u ?? Thats the question ?

Geschreven door BDijkman om 08. Aug 2001 20:08:50:

In reactie op: Re: BX 180u of BX 182u ?? Thats the question ? geschreven door Nico den Haak om 07. Aug 2001 23:31:57:

>>>>Zaterdag j.l. kocht ik een BX180u.Defect en zonder achterwand.
>>>>Toen ik echter de documentatie raadpleegde,viel mij iets raars
>>>>op: Het schema van de BX182(127 volt uitvoering)
>>>>kwam precies overeen met mijn BX180U.Bijvb:geen R13 aanwezig,
>>>>waarde R5 10k.etc.Dit in tegenstelling tot het schema van de
>>>>BX180u! Alleen R2/3 is als een BX180u aangesloten.
>>>>Voor zover ik kan beoordelen is alles origineel,tot het type
>>>>plaatje toe.Niet eerder in gesoldeerd geweest!
>>>>Mijn vraag is nu :
>>>>Is het schema onder BX182u, alleen voor deBX182 127volt.
>>>>Of is dit schema dus ook vanaf de fabriek ook bedoeld voor
>>>>de (2e uitvoering?)BX180u?M.U.V aansluiting R2/3.???
>>>>Het toestel speelt inmiddels al weer volgens schema BX182U
>>>>op 220volt.(koppel cond.superlek en L.S trafo,prim. defect)
>>>>Wie heeft er toevallig nog een achter/onder wand te koop,of
>>>>te geef ~{|:-)
>>------------------------------------------------------------------------------
>>>Beste Ben,
>>>Wat ik vaak doe als ik de Spanning niet weet het toestel aansluiten op
>>>een Variac dan instellen op 110 volt
>>>als de buizen wel opgloeien en het geluid wel wat door komt vervormd
>>>dan de variac langzaam aan op draaien naar 220 volt
>>>dit is dus een veilige manier want dan gaat niet gauw wat defect
>>>doe dit ook met oude toestellen die al tijden niet gespeeld hebben,
>>>begin dan met 50 volt dan na een half uur 110 volt
>>>hoort men een lichte brom dan gaat dit wel goed de afvlak elco's moet wat formeren
>>>draai dan door naar 220 volt mocht men dan een zware brom horen
>>>dan direct uitschakelen. voedings elco dan defekt.
>>>Veel succes,
>>>Groeten Rene Daemen.
>>----------------------------------------------------------------------------------------------
>>Beste Rene,bedankt voor je reactie!
>>Maar het gaat mij erom dat onder het chassies alles identiek is aan de BX182u!
>>Dat terwijl er een 2 tal schema's op de documentatie staan resp.schema 1 voor de 180u en
>>schema 2 voor de 182u .....toch?
>>De 180u van mij is opgebouwd volgens het schema van de182u.Dit is(weet ik zeker)origineel.
>>Daar gaat het mij nou om ,hoe zit dit nu???
>>Groeten Ben Dijkman
-------------------------------------------------------------------------------------------
>Hallo Ben,
>Het enige wat ik zo snel kan bedenken is, dat jou toestel misschien uit Belgie komt. Doe mij eens een plezier, en kijk wat voor letter er voor het serienummer staat. Is dat een E dat komt ie uit Eindhoven, is het een L is het een Belgisch apparaat. Zelf heb ik ooit een 127V uitvoering van een type BF 182 (er bestaat ook een 183, met meerdere golfbereiken dit om de verwarring compleet te maken), gehad... Volgens mij kwam die weer uit Frankrijk???? Ik had toen exact hetzelfde probleem. Het meest waarschijnlijke lijkt mij dus dat jou toestel uit Belgie komt, waar men veel meer 127V U tje's heeft gehad? Dit alles is natuurlijk speculatief, wie werpt licht op deze zaak??
>Groet,
>Nico.
---------------------------------------------------------------------------------------
Beste, meneer Nico,
ik heb even gekeken en een E van Eindhoven op weten te rakelen als
letter voor het serie nr.
Ik hoop dat u of anderen hiermee iets kunnen aanvangen,en uitsluitsel kunnen verschaffen.

Groeten Ben.




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio“s