|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: FOUT in schema?
Geschreven door Hugo op 14. Jun 2003 15:10:18:
In reactie op: Re: FOUT in schema? geschreven door Henk van den Broek op 14. Jun 2003 14:57:10:
Dag Henk..... ik denk dat bij radio's met gescheiden voedingstrafos de gloeidraden aan massa liggen om brom te voorkomen.... ik weet dat de beste methode hiervoor is, de draden van de gloeispanning te twisten vanaf de trafo naar de buisvoeten en dan waren er ook trafo's die ipv 6,3 Volt 2 maal 3,15 Volt gaven met een middenaftakking dus en die middenaftakking werd dan aan massa gelegd.... indien de trafo geen middenaftakking heeft op de gloeispanning kan men ook een laagohmige trimpotmeter over de 6,3 Volt aansluitingen hangen en de loper vd potmeter komt dan aan massa zodat je een "kunstmatige" middenaftakking maakte.
Hugo
>Hallo Hans,
>>Wie zegt dat de gloeidraden aan "massa" moeten liggen? Dat begrijp ik niet, het is m.i. helemaal niet nodig om de gloeidraden aan "massa" te leggen....
>In dit geval gaat het erom dat de netspanning op 2 punten van de autotrafo aangesloten moet zijn, wil die trafo goed kunnen functioneren. Al zou je het willen, het is onmogelijk om bij deze specifieke radio de gloeidraden van de drie E-buizen vrij van massa te maken, eenvoudigweg door het ontwerp van deze trafo.
>>... dit heeft als voordeel dat indien er sluiting in de buizen optreedt (kathode-gloeidraad), de kathodes van de desbetreffende buizen niet direct op "massa"- potentiaal komen te liggen.
>In radio's met voedingstrafo's met gescheiden primaire en secundaire wikkelingen zouden de gloeidraden vrij van massa kunnen zijn. In de praktijk heeft men meestal toch één kant aan massa (chassis) liggen. Misschien om de bedrading eenvoudiger te houden?
>Henk