|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet?
Geschreven door Evert de Keijzer op 15. Jul 2003 01:00:53:
In reactie op: Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet? geschreven door Ph van Apeldoorn op 14. Jul 2003 23:41:48:
>>Johan die gelijkstroomnetten waren echt plat behalve als er netvervuiling optrad d.m.v de aangesloten apparaten
>>hierbij ontstond ook een erg wisselende noem het maar een golvende beweging van dat gelijkstroom net
>>denk hierbij aan de inwendige weerstand van dat net
>>Om deze nadelen te verhelpen is men overgegaan tot het wisselstroomnet hier is het immers mogelijk per regio de spanning constant te houden d.m.v onderstations
>===============================================================================
>Hallo Evert : Als ik dit zo lees geef jij met netvervuiling aan de spanningvariatie van het gelijkstroomnet en de (inwendige weerstand) Het aantal gebruikers die er mogelijk op zouden kunnen zitten , dus het stroomverbruik het aantal ampere's is konstant.Maar hoe meer verbruik hoe hoger de vraag naar het aantal amper's de verbruikte stroom dus.
>Als je dat bedoelt klopt de wet van ohm niet of kan je dan een gelijkstoomnet niet plat noemen
>maar variabel en is dat de reden dat ze naar wisselstroom gingen (beter Transporteerbaar).
>Ook schrijf je in het stukje naar de heer Tan over gelijkstoommotoren ook wel coumpoundmotoren genoemd deze heb je met lange en korte schunt en het veranderen van die schunt geeft snelheid aan die motoren en aanloop van uit nulstand mogelijk daarna vermeld je dat het anker een veld parralel geschakeld worden ,ik denk dat dat vuurwerk gaat geven wat wel gedaan wordt is een aantal motoren in serie en daarna worden de motoren opzich parralel
>geschakeld. Met vriendelijke Groet Philip.Philip sorry dat ik onduidelijk was
Netvervuiling bedoel ik de storing die op het net terecht kwam veroorzaakt door borstel motoren
Tegenwoordig zijn daar normen voor
Inwendige weerstand van het net was hoog zodat in wijk “zus” 90 volt was omdat de smid zijn machines in gebruik had
En in wijk “zo” 105 volt omdat daar maar enkele radio`s in gebruik waren die overigens veel am storing ondervonden dus netvervuiling van die borstelmotoren
De golvende beweging bedoel ik de spanning die fors kon varieren als belasting aan en of uit werd geschakeld
Wat betreft de tractiemotoren van een locomotief en of trein ,welke seriemotoren zijn,is het anker en veld in serie geschakeld de weerstand van anker en veld zijn gelijk
als er stroom door loopt bij stilstand zal er een enorm koppel ontstaan
maar bij het gaan draaien zal er ook een grote,tegen electro motorisch kracht T.E.M.K ontstaan dat is het nadeel van seriemotor en vermogen neemt af
dan gaan we in stappen het veld shunten als dat niets meer oplevert dan anker en veld scheiden in de parallel schakelen en eventueel nog veld shunten
met meerdere motoren worden er serie van vier, serie parallel en parallel toegepast
Philip zonder vuurwerk---- [behalve]Vriendelijke groet
Evert
>---------------------------------------------------------------------------------------
>>Uitleg speciaal voor meneer Tan
>>Voor treinen wordt er in de onderstations de Nuon gelijkgericht ik kan je vertellen dat dit erg imponerend is om te zien
>>Dat er nog steeds gelijkstroom wordt gebruikt bij treinen is omdat er bij het wegrijden dus vanuit stilstand een enorm koppel nodig is hierbij zijn de motoren geschakeld als seriemotor
>>d.w.z anker en veld in serie op snelheid gekomen worden ze in parallel geschakeld
>>alleen door draaistroom technieken is dit vermogen ook te verwezenlijken maar stuit op andere bezwaren
>>die 16hz is enorme onzin je hebt weer eens de klok horen luiden
>>er wordt wisselstroom gebruikt in die orde van frequentie maar wordt toegevoegd aan de spoorstaven alleen om beveiligingsapparatuur aan te sturen nl er wordt geteld als je bv 130km rijd hoeveel pulsjes je bent gepasseerd op die manier kun je de snelheid controleren en in de hand houden
>>vriendelijke groet
>>Evert