|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Wat een zooi onzin.....
Geschreven door h.tan op 16. Jul 2003 11:31:31:
In reactie op: Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet? geschreven door Evert de Keijzer op 14. Jul 2003 22:59:18:
De enigste reden dat gelijkstroom of lagere frekwenties worden toegepast is de doro mij genoemde verliezen. Lees het maar, je raadt het al, in echtye studie boeken. trouwens zonder die studie boeken kan je het ook zelf redeneren als je er ietsje pietsje verstand hebt van elektriciteit...
Een collector motor die uit een AC net wordtgestuurd levert even veel start koppel als een gelijkstroom motor. Deze discussie is niet eens nodig. Mocht het waar zijn, wat dus niet waar is, dat gelijkstroom gunstiger ivm startkoppel, kan je toch van de wisselspanning gelijkspanning maken? Jullie oude radios werken toch ook op gelijkspanning terwijl er uit het net wisselspanning komt???????? Wat een stomme opmerking niet te geloven.
Ten tweede dat verhaal over 16 Hz met tijsmeting etc. OOk zo'n staaltje van domme opmerkingen van de eerste orde. dat wordt misschien wel gebruikt omdat men toch al 16 Hz beschikt maar datw as niet het doel. Stel dat men dus DC gebruikt en tijds meting wilt gebruiken dan kan je in deze moderne tijd toch een andere methode toepassen? Pulsjes meegeven b.v.
Stommer kan dit verhaak niet zijn en vooral is het ergeerlijk omdat de schrijver ook nog eens vanuit gaat dat alleen hij de kennis in huis heeft. Dat is dan de verklaring van zijn domheid....
>Johan die gelijkstroomnetten waren echt plat behalve als er netvervuiling optrad d.m.v de aangesloten apparaten
>hierbij ontstond ook een erg wisselende noem het maar een golvende beweging van dat gelijkstroom net
>denk hierbij aan de inwendige weerstand van dat net
>Om deze nadelen te verhelpen is men overgegaan tot het wisselstroomnet hier is het immers mogelijk per regio de spanning constant te houden d.m.v onderstations
>Uitleg speciaal voor meneer Tan
>Voor treinen wordt er in de onderstations de Nuon gelijkgericht ik kan je vertellen dat dit erg imponerend is om te zien
>Dat er nog steeds gelijkstroom wordt gebruikt bij treinen is omdat er bij het wegrijden dus vanuit stilstand een enorm koppel nodig is hierbij zijn de motoren geschakeld als seriemotor
>d.w.z anker en veld in serie op snelheid gekomen worden ze in parallel geschakeld
>alleen door draaistroom technieken is dit vermogen ook te verwezenlijken maar stuit op andere bezwaren
>die 16hz is enorme onzin je hebt weer eens de klok horen luiden
>er wordt wisselstroom gebruikt in die orde van frequentie maar wordt toegevoegd aan de spoorstaven alleen om beveiligingsapparatuur aan te sturen nl er wordt geteld als je bv 130km rijd hoeveel pulsjes je bent gepasseerd op die manier kun je de snelheid controleren en in de hand houden
>vriendelijke groet
>Evert
- Re: Wat een zooi onzin..... Evert de Keijzer 16.7.2003 21:27 (0)