|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Wie weet de afregel procedure van de afstemc's 834A ?
Geschreven door Nico den haak op 01. Maa 2003 11:11:51:
In reactie op: Wie weet de afregel procedure van de afstemc's 834A ? geschreven door Andre van der Griend op 28. Feb 2003 18:58:56:
>Bete mede verzamelaars,
>ik wil aan de restuaratie van een Philips 834A beginnen. Het chassis is enigzins verroest en net zoals de spoelbussen bedekt met schimmelachtige vlekken.
>Ik twijfel of ik het chassis kaal zal maken en laten galvaniseren of niet. Reden voor de twijfel is de waarschuwingen die in de service documentatie gemaakt worden over de gelijkloop van de beide afstemcondensatoren. Er wordt gesproken over speciale apparatuur die daar voor nodig is.
>Weet iemand hoe dit gedaan werd en wat voor apparatuur je er voor nodig hebt?
>En is er iemand die weet waar je het beste die zwarte vlekken mee kan verwijderen?
>Alvast hartelijk dank,
>Andre van der Griend
===============================================================================================
Hallo Andre,Wanneer het chassis alleen wat oppervlakteroest vertoont zou ik het zeker niet laten galvaniseren. Het probleem is dat je een rommelig geheel krijgt, wat slecht bij de rest gaat passen. Het één is wel blinkend, iets anders weer niet etc. Anders word het wanneer het geheel één bonk roest is. Dan is het de enige optie om er weer een redelijk toestel van te maken. Met de afstemcondensatoren moet je natuurlijk heel voorzichtig zijn, maar angst voor onregeling van de gelijkloop is ongegrond. De afstemc's zitten vast op de assen verlijmd, die krijg je heus niet zomaar los. Wel moet je ervoor zorgen dat je geen druk op de vorkjes zet, deze zitten aan een zeer breekbare as vast. Zeg anders maar dag met het handje. Daar moet je meer over inzitten als over de gelijkloop. Natuurlijk wanneer je de radio zover gaat demonteren moet ze wel volledig opnieuw getrimt worden. Je moet jezelf de vraag stellen of de radio van zo'n grondige demontage wel beter word. Alleen doen wanneer ze in een heel slechte conditie verkeerd, anders gewoon lekker in elkaar laten zitten en alleen goed schoonmaken, en de techniek repareren. Chassis kun je helder krijgen met remmenreiniger, of wanneer het ernstig is met ontkalker. Niet te hard poetsen, want anders gaat de beschermlaag eraf en wordt hij hoogglans. Is echt niet de bedoeling. Dan liever wat oppervlakteroest, het is tenslotte ouwe rommel...
Succes,
Nico den haak.