|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: maar dan enkel over de buizentesters
Geschreven door Ph van Apeldoorn op 02. Jul 2005 13:36:27:
In reactie op: Re: nogmaals katteogen maar dan enkel op de AVO buizentester de CT160 geschreven door Henrik Ros op 30. Jun 2005 14:09:38:
Hallo Hein en Andere : Misschien wel leuk deze ectra info :
Buizentesters kunnen in funktiegroepen ingedeeld worden:
Emissietesters.
Dit zijn de meest eenvoudige, maar niettemin zeer geschikt om een berg buizen te onderscheiden in "goed" of "kapot". U kunt er zeer snel mee werken. Een emissietester is niet slechter dan een andere; het heeft een ander doel!
Dynamische testers.
Hiermee hebben enige fabrikanten het Hickok-patent op echte steilheids (mho) testers proberen te omzeilen. Net als met de Hickoks test u hiermee door de steilheid (in mA/V of mho) te meten. Bij sommige testers wordt dit slechts bij een aantal bekende buizen gedaan, bij de wat minder gangbare buizen wordt een emissietest uitgevoerd. Ook dynamische testers werken zeer snel.
Mho testers.
De bekendste zijn wel de Hickoks, maar er zijn ook andere merken die het Hickok systeem toepassen. Alleen Hickok en de afgeleide testers meten élke buis op Gm. Hierbij wordt de direkte steilheid gemeten, waardoor u nauwkeurig buizen kunt paren ("matchen"). De Hickoks zijn ook verder echte schoonheden, zowel qua innerlijk als qua uiterlijk. Seco, Stark en andere licentiehouders maakten hun smaak Hickok, maar ook de i-177, TV2, TV3 en TV7 militaire testers zijn door Hickok ontworpen, al werden ze door diverse fabrikanten gemaakt. De Engelse AVO's en sommige Duitse apparaten meten ook de steilheid (en de AVO's zijn niet voor niets beroemd) echter met wisselspanning, waarop een simulatie plaatsvindt.
Leeftijd
Er is nog een onderscheid mogelijk, te weten in geboortedatum...
Testers van voor de tweede wereldoorlog zijn niet aan te raden behalve misschien als verzamelobject, ze zijn doorgaans gewoon óp... Echter, tegenwoordig zijn oude buizen, met name triodes, zeer gewild: testers van na 1960 hebben hier meestal echter geen voeten voor, waardoor er met een (meestal niet verkrijgbare) adapter gewerkt moet worden. Niets hindert u er echter aan zelf iets te maken voor de E 463 zijkontaktvoet (bijvoorbeeld) en aan de hand van de buizendata en liefst een "bekend goede" zelf een extra lijstje voor een betere tester??
Maar als Bruin het trekken kan, is het bezit van een oudere tester én een nieuwere wel erg handig...
Waar komen zij vandaan?
De meeste testers zijn wel in de VS gemaakt. Dat heeft enerzijds het voordeel dat ze nog betaalbaar zijn gebleven, anderzijds zijn ze voor 115V voeding gemaakt. We kunnen voor een luttel bedrag een trafo meeleveren.
Natuurlijk overheersen de Amerikaanse buizen in de beschikbare instellijsten, maar ten eerste zijn zeer veel typen te "crossen" naar Europese (wij doen bij elke tester zo'n lijst), ten tweede kunt u zelf ook een type toevoegen.
Uit Engeland komt de AVO, een zeer mooie reeks, maar wel prijzig. De AVO's zijn ook steilheitsmetend, op hun eigen wijze.
En uit Duitsland de Funke en de Neuberger, de meeste hiervan werken met te plaatsen kaarten (elke buis z'n eigen kaart) waardoor testen/meten kinderspel is. Ook Duitse testers zijn duur, hoewel ze slechts ten dele Gm meten. Wel kun je er razendsnel mee werken.
Tot slot noemen we nog de prachtige Russische apparaten, b.v. de L3-3, ook een kaartentester, een kaartentester gebouwd als een tank. Enorm veel voeten, waaronder natuurlijk de gekste Russische testers .Philip .