|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic]
Geschreven door Ed van der Weele op 04. Mei 2005 21:45:59:
Naar aanleiding van de vraag van Huitema over het buizenversterkertje in de auto vroeg ik me af wat de reden is geweest om in auto's de min van de elektrische installatie met massa te verbinden.
Er werd altijd verteld dat de plus aan massa, zoals Britse auto's dit vroeger hadden, minder corrosie aan de accupolen en het chassis/carrosserie veroorzaakten. De Britse autoindustrie is enkele tientallen jaren geleden overgestapt naar de min aan massa zoals Amerikaanse en Europese auto's dit al heel lang hebben.
Via Google vond ik alleen dit artikel dat echter geen verklaring geeft op de vraag waarom andere dan Britse autofabrikanten destijds gekozen hebben voor de min aan massa:
Bij alle Engelse auto's waren tot 1936 de min van de accu aangesloten op massa en daarna schakelde men totaal en consequent over op plus aan massa om eind '60er jaren weer terug te gaan naar min aan massa. Een Amerikaans Austin Healey clublid had links en rechts hier vragen over gesteld en het antwoord was meestal: "dat is de manier waarop Engelsen dingen doen". Een antwoord dat hem niet tevreden stelde. Daarom vroeg hij Norman Nock, British Car Specialist in Californič wat nu de echte reden geweest was. Norman die zijn uitgebreide Lucas documentatie kon raadplegen gaf het volgende antwoord. In die tijd kwam men tot de ontdekking dat het zekere voordelen had de plus aan de massa te leggen hetgeen men dan ook dertig jaren heeft gehandhaafd, men had twee hoofdredenen:
met de toenmalige bobine's, die inwendig anders geschakeld waren dan tegenwoordig bereikten men direct een positieve massa vonk aan de bougies. Dus een sterk verbeterde vonk, een langere levensduur van de bougies en de bougiekabels, vermindering van het wegvreten van de accu-polen door accuzuur en vermindering van het weglekken van stroom uit de accu door zuurvocht. Minder corrosie van de kabelboomverbindingen en soldeerpunten vooral bij vocht.Men is weer terug gegaan naar min aan massa om zich aan te passen aan andere auto fabrikanten, het voorkomen van fouten van monteurs in garage's, opbouw van accessoires zoals alarminstallatie, radio's en andere elektrische apparaten die vaak uitsluitend te koop waren met min aan massa.
Dit laatste ligt voor de hand. Zelf heb ik diverse malen de gevolgen gezien die een verkeerde aansluiting op de boordspanning veroorzaakt had.Maar wat is nu de reden geweest om de min aan massa te leggen in een tijd dat er nog geen sprake was van accessoires in auto's zoals radio's en andere elektronische apparatuur?
mvg
Ed
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Ed van der Weele 05.5.2005 03:10 (4)
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Ben Koehorst 05.5.2005 12:13 (3)
- Plus of min aan massa: ik ben er nog niet uit Ed van der Weele 08.5.2005 03:02 (2)
- Ik wel ;-) Ben Koehorst 09.5.2005 11:01 (1)
- Re: Broodje aap? Ed van der Weele 09.5.2005 18:52 (0)
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Ben Dijkman 05.5.2005 00:16 (3)
- Re: Sjaakie heeft het niet helemaal begrepen :-) Ed van der Weele 05.5.2005 03:58 (0)
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Thijs Bouma 05.5.2005 00:56 (1)
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Ben Dijkman 05.5.2005 10:45 (0)
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Henk Kramer 04.5.2005 22:52 (0)
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Wouter Nieuwlaat 04.5.2005 22:04 (1)
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Ed van der Weele 04.5.2005 22:39 (0)