|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic]
Geschreven door Ed van der Weele op 05. Mei 2005 03:10:45:
In reactie op: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] geschreven door Ed van der Weele op 04. Mei 2005 21:45:59:
Nog wat verder zoekende op internet kwam ik deze tabel tegen http://www.antiqueautomobileradio.com/battery.htm
Hieruit blijkt dat ook de Amerikanen lange tijd auto's met de plus aan het chassis hebben geproduceerd.Op een andere website http://www.uuhome.de/william.darden/carfaq2.htm de verklaring waarom de negatieve pool aan massa wordt gelegd. Lijnrecht in tegenspraak met de website http://www.ideacy.com/healey/bobine5.html die ik eerder citeerde.
Why Are Vehicles Negatively Grounded?
The best explanation to this question comes from a 1978 Rolls-Royce Enthusiasts' Club service manual.
"...it has been found that cars wired positive earth [ground] tend to suffer from chassis and body corrosion more readily than those wired negative earth. The reason is perfectly simple, since metallic corrosion is an electrolytic process where the anode or positive electrode corrodes sacrificially to the cathode. The phenomenon is made use of in the "Cathodic Protection" of steel-hulled ships and underground pipelines where a less 'noble' or more electro-negative metal such as magnesium or aluminum is allowed to corrode sacrificially to the steel thus inhibiting its corrosion."...
Mooi hè, dat internet
Je zoekt naar een antwoord en je krijgt tegengestelde meningen.
Maar de geloofwaardigheid van het eerste verhaal wordt door dit gezwets direct onderuit gehaald:
"met de toenmalige bobine's, die inwendig anders geschakeld waren dan tegenwoordig bereikten men direct een positieve massa vonk aan de bougies. Dus een sterk verbeterde vonk, een langere levensduur van de bougies en de bougiekabels, vermindering van het wegvreten van de accu-polen door accuzuur en vermindering van het weglekken van stroom uit de accu door zuurvocht."
En wat zou een "positieve massa vonk" zijn? Zou een positieve vonk een betere ontsteking leveren dan een negatieve vonk? Of is de massa van de positieve vonk groter dan de massa van een negatieve vonk?
De langere levensduur van bougies en bougiekabels lijkt me eveneens een fabeltje. Het wegvreten van accupolen en weglekken van stroom door accuzuur duidt eerder op een slecht onderhouden accu dan dat dit een typisch nadeel is van de minpool aan massa.Toch ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat de positieve pool aan massa alleen nadelen heeft zoals op de Amerikaanse website wordt beweerd. Al vele jaren geleden heb ik horen beweren dat de keuze van min aan massa minder gelukkig was, juist in verband met optredende corrosie.
Maar laat ik er mee stoppen, want dit is meer dan een "tikkeltje off-topic".
Ed
- Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] Ben Koehorst 05.5.2005 12:13 (3)
- Plus of min aan massa: ik ben er nog niet uit Ed van der Weele 08.5.2005 03:02 (2)
- Ik wel ;-) Ben Koehorst 09.5.2005 11:01 (1)
- Re: Broodje aap? Ed van der Weele 09.5.2005 18:52 (0)