Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Plus of min aan massa: ik ben er nog niet uit

Geschreven door Ed van der Weele op 08. Mei 2005 03:02:58:

In reactie op: Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] geschreven door Ben Koehorst op 05. Mei 2005 12:13:30:

Ben,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord op het ontstekingsvraagstuk. Zeer verhelderend.
De schrijfwijze "positieve massa vonk" in het artikel kan door de spaties verkeerd worden gelezen, hetgeen ik dan ook prompt deed. Ik interpreteerde "massa" als "een grote hoeveelheid" en werd daardoor op het verkeerde been gezet.

Ik ben verder gaan spitten op de vraag wat nu beter is, de plus of de min aan massa van een voer- of vaartuig. Vaartuig, omdat ik ontdekte dat met name bij schepen de kathodische bescherming een veelbesproken item is.
Schepen worden door galvanische corrosie bedreigd http://www.aanenuitleg.nl/KBindex.html en men doet er van alles aan om dit te bestrijden http://www.tugboat.nl/corrosiebestrijding.htm.

De galvanische corrosie is een natuurkundig verschijnsel. Uit de galvanische reeks van Volta http://www.miramarfriesland.nl/Bijlage_1.htm is af te leiden dat een onedeler metaal wordt geofferd ter bescherming van een edeler metaal. Zonder er bij stil te staan is dit bij de meesten al bekend; staal wordt verzinkt om roesten te voorkomen. Bij auto's is dit een standaard procedure. In de fabriek wordt de stalen carrosserie met een laagje zink bedekt om het roesten van het staal uit te stellen. Het zink offert zich op ten gunste van het edeler staal.
Door het contact tussen twee verschillende metalen ontstaat een spanningsverschil. Er gaat een elektronenstroom(pje) lopen. Het onedeler metaal vormt de anode, het edeler metaal de kathode.
Dit gebeurt ook in het elektrisch circuit van een auto.
Koper is edeler dan lood, dat op zijn beurt weer edeler is dan ijzer of staal.

http://www.radionics.demon.nl/temp/galv_corr.GIF

Links is het principeschema getekend met op de knooppunten de "spanningsbronnen" met de + en de - tussen haakjes. Rechts heb ik de verschillende metalen met hun elektrische lading in beeld proberen te brengen. Beide schema's met de minpool van de accu aan het chassis/carrosserie van het voertuig.
In de rechtse tekening staat de ontlaad(elektronen)stroom van de accu aangegeven met pijlen en een stippellijn.

Op één van de verbindingen tussen de koperen leiding van de accu en het staal van het chassis is het potentiaal tegengesteld aan het potentiaal van de accuspanning. Je mag er dus vanuitgaan dat de corrossie op dit punt wordt tegengewerkt.
Op de andere aansluiting echter werken de beide potentialen in dezelfde richting. De corrosie van het staal wordt daardoor versterkt.
Keer je nu de accupolen om, wordt ook de constatering hierboven omgedraaid. Het lijkt dus lood om oud ijzer (hoe toepasselijk) of de plus- of minpool van de accu aan het chassis wordt gelegd.

En dus blijft mijn vraag waarom gekozen werd voor plus of min aan massa - nog steeds - onbeantwoord.

Groeten, Ed




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's