Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Emissietest

Geschreven door John Hupse op 14. Mei 2005 11:14:19:

In reactie op: Re: Emissietest geschreven door Peter op 14. Mei 2005 00:13:18:

Klopt, het stuurrooster wordt bij een emissietest gebruikt als anode. Er wordt een weerstand in serie gezet om de stroom te begrenzen, anders is de kans groot dat je de buis vernielt. De niet-gebruikte elektrodes worden meestal aan de nul gelegd.

Bij veel emissietesters wordt een wisselspanning gebruikt van 100 Volt, een serieweerstand van 1000 ohm en een meetinstrument van 50 mA.

Een wisselspanning van 50 Volt met een weerstand van 500 ohm "werkt" wel, maar de spreiding in de uitgelezen waarden is een stuk groter geworden. Hierdoor is de uitlezing veel meer afhankelijk van het type buis, en dat is bij een emissietest juist niet gewenst.

Voor het schema van de Nefora Jr. zie de Nefora website http://www.f50.parsimony.net/forum200046/

De Nefora tester heeft een gestabiliseerde voeding zodat de meetresultaten reproduceerbaar zijn. Bij de meeste fabriekstesters is de uitlezing nogal gevoelig voor variaties in de netspanning. Een emissietester die is bedoeld voor 220 Volt en is aangesloten op 230 Volt geeft ongeveer een 7% te hoge waarde aan, bij sommige buizentypes scheelt dit zelfs 10%.

Je ziet op Ebay steeds vaker dat de daar aangeboden buizen zo'n 5 tot 15% beter meten dan de maximale waarde voor een nieuwe buis. Dat komt meestal omdat de tester staat ingesteld op 220 Volt, en de werkelijke netspanning b.v. 5% hoger is. Bij de veelgebruikte Funke tester is de gloeispanning niet gestabiliseerd, de spanning op de gloeidraad is b.v. 5% te hoog, waardoor het gloeivermogen 10% hoger is dan bedoeld. Vandaar die meetafwijking.





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's