|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: De echte Philips expert is helaas blijven zitten.....
Geschreven door John Hupse op 29. Jul 2005 14:31:52:
In reactie op: De echte Philips expert is helaas blijven zitten..... geschreven door Michiel van der Smeede op 29. Jul 2005 13:50:14:
Michiel,
De versterkte viool en cello hebben wel een reputatie hoog te houden.
Deze geschiedenis gaat terug tot de tijd van de acoustische grammofoon opnames, zeg maar de periode voor 1925. Er werden grote "toeters" gebruikt om het geluid van orkestjes te registreren. Het vastleggen van klassieke muziek stuitte op grote problemen, omdat het opnamemembraan vrijwel ongevoelig was voor de lagere tonen en voor boventonen. Voor de technici onder ons: het opnameprocede beperkte zich voor 1925 tot ongeveer 160 - 2000 Hz, terwijl het menselijk gehoor van sommigen reikt van 20 tot 20.000 Hz.
De eerste orkestopname van klassieke muziek is in april 1909 gemaakt in het Verenigd Koninkrijk: Tsjaikowski's Notenkraker suite op vier dubbelzijdige 30 cm platen.
De clou is dat violen meestal, wegens hun zachtheid, werden vervangen door hooggestemde blaasinstrumenten zoals fluiten, clarinetten en trompetten. Altviolen, cello's en contrabassen werden vervangen door lage blaasinstrumenten. Ook werden veelvuldig z.g. Stroh violen gebruikt, dit is een vrijwel klankkastloze viool waarop een toeter is bevestigd waardoor deze aanzienlijk harder klinkt dan het echte instrument.
Er werd dus van alles aan gedaan om het geluid van gestreken snaarinstrumenten te versterken, en de kans dat Philips zijn No. 4005 hiervoor aan het begin van het "elektrische tijdperk" heeft ingezet lijkt mij dus niet denkbeeldig.
>>>Waarom een uitvoering voor viool en chello icm een electisch opzet element 4005 ?
Mocht iemand met het verlossende antwoord komen dan graag!