|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: zelfbouw versterker
Geschreven door Ben Koehorst op 11. Sep 2006 22:06:15:
In reactie op: zelfbouw versterker geschreven door roeland de vriese op 11. Sep 2006 12:50:02:
Roeland,
Ik zie dat John Hupse en Kees van Dijke de dagelijkse partij "vergissingen" van onze grote forumadviseur al hersteld hebben. Ik heb desondanks nog enkele opmerkingen van minder belang:
1. De EF86 is een penthode die speciaal is ontworpen voor het versterken van kleine signalen. Zoals al door John is opgemerkt moet deze buis hier echter belangrijk grotere signalen verwerken. Door hem nu in triode te schakelen worden de eigenschappen hierop wat beter aangepast. Verder wordt de produktie van met name oneven harmonischen aanzienlijk teruggedrongen.
2. Tegenkoppeling is mooi, maar het is geen tovermiddel. Een belangrijk voordeel van tegenkoppeling is het terugdringen van de vervorming, maar als de basis in de vorm van de bestaande versterker niet deugt, dan kun je dat m.b.v. tegenkoppeling nooit meer helemaal herstellen. Mede daarom heeft het zin om de EF86 in triode te zetten. Als de uitgangstrafo van deze relatief toch vrij lichte versterker dan een beetje deugt wordt de noodzaak tot het toepassen van overall tegenkoppeling ook minder.
3. Kort na het op de markt verschijnen van de EF86 zag je veel ontwerpen waarin deze penthode ook als zodanig werd toegepast. Het feit dat de buizen in die tijd nog steeds vrij duur waren was daar mede debet aan, want met de vrij hoge versterking van de penthodeschakeling kon vaak een buisje in de schakeling worden bespaard. Maar al snel kregen juist de ontwerpers van de "betere" audioversterkers door dat de buis in triode aanzienlijk beter presteerde, vooral als er een wat groter signaal op het stuurrooster staat. Laat je dus niet in de maling nemen: deze schakeling is helemaal niet zo verkeerd.Groeten, Ben
- Re: zelfbouw versterker Ed van der Weele 12.9.2006 01:57 (3)
- Re: zelfbouw versterker anton tan 12.9.2006 11:42 (0)
- Re: zelfbouw versterker anton tan 11.9.2006 22:24 (0)