|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
De enig juiste methode?
Geschreven door Ed van der Weele op 28. Okt 2006 01:51:31:
In reactie op: Re: Folie condensatoren? geschreven door Ed van der Weele op 27. Okt 2006 23:42:42:
Eerst de storing beluisteren, dan beredeneren en analyseren. Vervolgens meten of je analyse klopt en dáárna pas vervangen. Dat is de enige juiste methode.
Grofweg klopt dit, maar als je het helemaal volgens de regelen der kunst (van het radiorepareren) wilt doen ga je anders te werk. De elementaire beginselen zijn:
1. Kijken of ergens defecte componenten of lekkende condensatoren te zien zijn.
2. Verwijder alle buizen uit de radio. Vergeet niet te noteren waar ze hebben gezeten!
3. Met een variac (transformator met variabele uitgangspanning) zet je voorzichtig spanning op het toestel, met een gloeilamp van 60 Watt in serie met het netsnoer. Dit, om eventuele schade aan het apparaat te voorkomen. Als de gloeilamp fel oplicht is er een kortsluiting in het apparaat die allereerst moet worden opgeheven.
4. Controle van de spanningen die uit de netspanningstransformator komen.
5. Plaats de gelijkrichtbuis terug op zijn plaats.
6. Meet de gelijkspanning op de 1ste en 2de elco in het hoogspanningscircuit. Deze zal hoger zijn dan in het schema is vermeld omdat de overige buizen nog niet zijn geplaatst.
7. Indien geen bijzondere afwijkingen: zet de overige buizen terug.
8. Meet de hoogspanning opnieuw. Deze zal nu overeen moeten komen met hetgeen de servicedocumentatie vermeldt.
9. Uit de luidspreker zal een zwakke brom- of ruistoon te horen moeten zijn. Geen radio of hij produceert in rust wel enig geruis of gebrom.
10. Zet de radio in de stand pickup/grammofoon (indien aanwezig). Draai de volumeregelaar een kwartslag open. Raak nu met een vinger beurtelings de twee contacten van de PU-aansluiting aan. Bij aanraking van één van de contacten moet een bromtoon (50 Hertz) hoorbaar zijn. Zo ja, dan zijn de voeding, de laagfrequentversterker en de luidspreker in orde.
11. Meet de gelijkspanning tussen de kathode en het stuurrooster van de eindbuis met een hoogohmige voltmeter (de meeste digitale voltmeters zijn hoogohmig). Het stuurrooster moet ALTIJD negatief zijn ten opzichte van de kathode. Als de stuurroosterspanning POSITIEF is, dan is de koppelcondensator defect en moet ONMIDDELLIJK worden vervangen.
12. Controleeer de kathodespanning van de eindbuis. Als deze vér afwijkt (=lager) van de spanning die in de documentatie is vermeld, is de ontkoppelelco defect. Elco vervangen.
13. Pas nú kan de radio worden beluisterd. Met beluisteren bedoel ik: controleren op afwijkingen.
Pas na analyse van deze afwijkingen kunnen volgende maatregelen worden worden getroffen.