|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Tesla Trio 420U
Geschreven door Nico de Bakker op 21. Sep 2006 22:42:37:
Iedere verzamelaar kent ze waarschijnlijk wel: van die winkeldochters, waar je iedere keer weer aan begint, maar toch steeds weer terug zet, omdat ze toch schijnbaar onoverkomelijke problemen opleveren.
Dit had ik met dit Teslaatje. Het toestel stond al een tijd in een doos omdat het een vervelend probleem had. Ondanks dat al de daarvoor in aanmerking komende condensatoren al vernieuwd waren, stierf het toestel na ongeveer tien minuten gespeeld te hebben een langzame dood. Hierbij was het me wel opgevallen, dat de anodespanning zo'n 10 volt daalde, en dat op het rooster van de eindpenthode ruim 7 volt bleef staan: niet goed dus.
Nu is de buizenbezetting van dit toestel als volgt: 12H31, 12F31, 12BC32, 35L31 en gelijkrichter 35Y31: wie deze 7-pens buisjes nog in zijn laatje heeft liggen mag zijn vinger opsteken.
Googelen leerde, dat dit serietje alleen maar in de Tesla Trio 420U is gebruikt: nieuwe buizen op de kop tikken is dus haast onmogelijk.
Vandaar dat dit toestel verhuisde naar de afdeling "moeilijke gevallen".
Toch bleef het me niet lekker zitten.
Verder zoekend op internet kwam ik een site tegen, waar men europese equivalenten voor amerikaanse buizen kon vinden: http://www.tubedata.org/usa2for.html.
Wat blijkt: de 12H31 is uitwisselbaar tegen een 12BE6, de 12F31 tegen een 12AU6, en de 12BC32 tegen een 12BK6.
Deze amerikaande buisjes kom je tegen in japanse mini-buizenradiootjes, zoals oa. te zien op Gerard's radiocorner (Salofe).
Nu wil het toeval, dat ik zo'n toestelletje bezit, met een compleet setje reservebuisjes.
Dus één voor één deze buisjes gewisseld, en...ja hoor, de Tesla begon steeds beter te spelen en nog mooier: hij bleef ook spelen!!!
Bleef ik natuurlijk met die eindpenthode 35L31 zitten, want daar bestaat volgens mij echt niets anders voor, dus ik had al visioenen van gloeistroomcircuits ombouwen, extra trafootjes inbouwen(een EL95 bleek het ook te doen!) enzovoort.
Achteraf hoeft dat waarschijnlijk allemaal niet, want tijdens een uurtje spelen zakte de stuurroosterspanning van 7 volt naar een aanvaardbare waarde van een paar mV.
Wie de oorzaak weet mag het zeggen, maar mijn Tesla speelt nu prima.
Zo zie je maar weer: zelfs een winkeldochter blijkt uiteindelijk toch weer mogelijkheden te hebben...Nico...
![]()
- Re: Tesla Trio 420U Maurice Hamm 22.9.2006 19:57 (0)
- Re: Tesla Trio 420U Gerard 22.9.2006 09:32 (0)
- Re: Tesla Trio 420U Onno M 22.9.2006 08:56 (2)
- Re: Tesla Trio 420U Nico de Bakker 22.9.2006 11:13 (1)
- Re: Tesla Trio 420U Nico de Bakker 22.9.2006 11:22 (0)
- Re: Tesla Trio 420U Maarten Bakker 22.9.2006 00:36 (2)
- Re: Tesla Trio 420U Maarten Bakker 22.9.2006 00:42 (1)
- Re: Tesla Trio 420U Nico de Bakker 22.9.2006 01:34 (0)
- Re: Tesla Trio 420U Piet Blaas 22.9.2006 00:16 (1)
- Re: Tesla Trio 420U Nico de Bakker 22.9.2006 11:15 (0)