Autotrafo als LS-impedantietrafo (Techniek Radio/TV)

door soundman2 @, Wouw, 08.03.2012, 20:06 (4644 dagen geleden) @ Donraphael
Bewerkt door soundman2, 08.03.2012, 20:58

Henk,
Er zal toch wel verschil zijn in hoe het signaal zich gedraagt in een gewone trafo waar een primaire en een secundaire wikkeling op zit en een autotrafo die maar een enkele wikkeling heeft met een aantal aftakkingen?

Ralph

Daar ging het hier niet over. Je vertelde dat de energieoverdracht niet door magnetische inductie wordt verkregen en dat klopt niet.
Een zgn autotrafo is goedkoper van constructie, omdat in de gemeenschappelijke wikkeling de primaire en secondaire stroom tegengesteld zijn, kan deze dunner zijn dan feitelijk benodigd voor de grootste stroom. Hetzelfde geldt ook voor de kern, die dus kleiner kan zijn. De constructie van een autotrafo is goedkoper omdat er geen isolatie tussen de primaire en secondaire wikkeling zit. In sommige gevallen is een spaartrafo onbruikbaar, omdat de wikkelingen niet galvanisch gescheiden zijn. Transformatoren zijn vaak de beperkende factor in versterkerontwerpen, maar dat heeft voornamelijk te maken met de kostprijs. Er zijn wel degelijk transformatoren die zeer natuurgetrouw energie over kunnen dragen.
Overigens is de SEPP eindversterker alleen door Philips in grote aantallen toegepast. Kennelijk was een buis extra en een speciale luidspreker (800 ohm)altijd nog goedkoper dan een goede uitgangstransformator.

Soundman2


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum