Autotrafo als LS-impedantietrafo (Techniek Radio/TV)

door MarcelvdG @, 10.03.2012, 07:34 (4643 dagen geleden) @ doeve

Hallo allemaal.
Niet ideaal?
Wie kan er dan uitleggen wat het verschil is tussen 4 x 8 ohm in serie en 1 x 32 ohm met ongeveer het zelfde conus oppervlak? Ik neem aan dat je bedoelt dat dat wel ideaal is.
Henk

Ik heb hier wel eens een discussie over gehad op een ander forum (www.diyaudio.com om precies te zijn). Ik had het standpunt dat het niks uitmaakt zolang je maar luidsprekers van het gelijke type gebruikt, die daardoor een gelijk impedantieverloop hebben zodat de signaalspanning zich gelijkelijk verdeelt. Mijn discussiepartner beweerde dat hij het wel eens geprobeerd had en dat het een wat wolligere basweergave opleverde. Bij parallelschakelen had hij dat niet.

Na wat heen en weer gediscussieer en wat simulaties kwamen we samen op het verhaal dat dit komt doordat de impedantiekarakteristieken nooit helemaal hetzelfde zijn. Dat komt door fabricagetoleranties en door iets verschillende akoestische belastingen als ze op een andere plaats in de kast zitten. Als je kijkt naar de staprespons, ontstaat hierdoor een foutsignaal (slingertje) dat klein is, maar relatief langzaam uitdempt. Het ondervindt namelijk vrijwel alleen mechanische demping en nauwelijks elektromagnetische demping.

Overigens geldt hetzelfde voor elke luidspreker die uit een penthodetrap zonder paralleltegenkoppeling wordt aangestuurd, zoals bij heel veel oude radio's gebeurt. Die luidsprekers ondervinden ook weinig elektromagnetische demping.

Kortom, het is zeker niet heel erg fout, maar wel iets slechter dan een enkele 32 ohm luidspreker van dezelfde kwaliteit.

Groeten,
Marcel


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum