Philips Plano B4X23A -FM valt weg steeds (Techniek Radio/TV)

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 08.10.2012, 22:02 (4430 dagen geleden) @ Bapaktua

Beste mensen,
de berichten lezende betreffende dit onderwerp moest ik denken aan mijn tijd toen ik als radiomonteur radio's repareerde.
Meestal waren de klachten duidelijk (rook, snaartje, zekering etc) maar soms zat je werkelijk uren te zoeken naar een klacht die slechts zo nu en dan optrad.
Tikken, hameren, bewegen, op z'n kop zetten, hete haarföhn, alles werd geprobeerd.
Wanneer je dan na uren zoeken b.v. een slecht soldeerpunt vond kon je moeilijk op de rekening voor de klant vermelden dat je 7 arbeidsuren en voor 3 centen soldeer in rekening bracht.
Ten eerste pikte de klant dat niet en ook mijn "baas" zou mij voor sufferd uitmaken.
Wij, en ik begreep dat andere radiomonteurs/reparateurs een soortgelijke procedure gebruikten, hadden voor deze gevallen een doos met een complete verzameling oude en/of defecte radiolampen. Een radiolamp uit de betreffende radio werd dan mooi schoongemaakt en glimmend weer terug geplaatst.Een radiolamp uit die doos werd dan , tegelijkertijd met de nota, aan de klant overhandigd. Vooral toen Philips die mooie gele papieren zakjes leverde die waren bestemd voor vervangen reparatie-onderdelen was de klant helemaal tevreden.
Wel opletten natuurlijk dat de "kapotte" radiolamp van hetzelfde type was als de "nieuwe" in het toestel.
Was dit nu oplichting???
ruud

Beste Ruud,
Allereerst bedank ik je voor de kopie van de 5NO Brunswick.
Mooi zo'n radio forum. Was anders nooit meer wat geworden.
Was dat nu oplichting? Tsja, dat liet ik maar aan mijn baas over, die wel
degelijk wist wat er in de werkplaats gebeurde, daar niet blij mee was maar,
het meestal wel kon begrijpen. De man repareerde zelf n.l ook wel een iets
en wist hoe hardnekkig sommige dingen konden zijn.
Zelf loste ik dat op om van 5 min dingen 0,5 uur te maken en zo werd dan het
verlies van zo'n hardnekkig geval weer gecompenseerd.
5 min op een rekening schrijven doe je niet want dan zegt de klant dat het niet
goed is gedaan en tevens te duur is. Dus hield ik gemiddelde tijden aan.
Klein huishoudelijk kwartier, maximaal half uur, TV's en radio's half uur
max 1 uur. Zo werd de tijd dan eerlijk verdeeld en de klant betaalde datgene
wat de reparatie waard was.
En bij hardnekkige dingen gebeurde het ook wel dat de klant zei: We moesten
maar handel doen. Inruilen en dan nieuwe kopen en thuis laten brengen.
En zo liep zo'n nadeel ook wel eens op een voordeel uit.
Vr gr Cees.

--
CornelisBB


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum