Philips 17TX220/a geen beeld, een filosofische tussenstap (Techniek Radio/TV)

door kris @, Gent België, 02.03.2013, 23:30 (4286 dagen geleden) @ Maurice

beste Maurice,

ik begrijp je reactie niet. Heb je mijn stukje wel goed gelezen? Ik schrijf dat er twee strategieën zijn en dat iedereen die naar bestvermogen moet toepassen. Zonder hierbij enige afbreuk te doen van hoe je het doet.

en nu wat onjuistheden rechtzetten :

Ondertussen Borrelt de voedingstrafo defect althans, flink beschadigd door laten zitten van rammelende lekkende voedingselko's.

Ik gebruik al heel mijn leven een stroombegrenzer en A-meter in serie, er is nog nooit een trafo opgeborreld.

Ondertussen vliegt de eindtrafo er uit omdat die teerknol die aan de andere kant van de primaire spoel naar massa hangt vrolijk véél te veel stroom trekt.
Vervolgens de buizen rood staan door verkeerde DC instelling door verlopen weerstanden en defecte teerknollen.

Denk je dit nu echt? De booster C gaat er uiteraard direct uit. Gezien de hoge spanning die er over staat komt die sowieso in de problemen. Meten in een actief HS circuit laat je snel de fouten opsporen. Buizen nooit laten blozen, uiteraard.

De beginner vraagt hier om raad van lieden die eerder reparaties hebben uitgevoerd en dus met HUN ervaringen kunnen aangeven waar de problemen zich voordoen.

Tuurlijk, ik heb het tegendeel helemaal niet beweerd.

Kris ik daag je uit.
Pak eerste de beste toestel met teerknollen.
Haal die allen er uit.
Stuur mij de goede teerknollen op.

?? Staar er ergens in mijn reactie hierboven dat er goede papiercondensatoren over zijn? Maar nu je het vraagt, soms laat ik ze zitten, twee voorwaarden 1 lek niet te groot 2 spanning over de knol laag (bvb ontkoppel-c)


Ik zie het zo, je auto heeft een lekke voorband, dat ziet iedereen.
Jij wilt dat eerst gaan onderzoeken,
Probleem auto hangt een beetje scheef en stuurt zwaar.
Ga je meten
Zit mijn stuur wel vast
Is niet de kruiskoppeling stuur slecht
Zijn de veren niet slecht of gebroken
etc.

Nou Maurice, voor een zichtbaar defect, bvb een buis die het vacuum kwijt is ga ik niet twijfelen. Voor de rest vel je na analyse een oordeel wat kan blijven zitten en niet.

Het prettige aan het toestel stapje per stapje onderzoeken is dat je er veel van leert en inzicht krijgt, ook voor later.

Om af te sluiten nog even voor de duidelijkheid; Ik heb er helemaal niets op tegen dat iemand alle papiercondensatoren , elco's etc vervangt
Het is een hobby en een vrije keuze.

groeten

Kris


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum