Cartomatic (Techniek Radio/TV)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 01.08.2014, 09:22 (3770 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

een emissiemeting is dus geen "ruwe gooi", maar een praktische meting om de slijtage van een kathode te bepalen.

Wanneer je twee emissiemetingen doet bij een iets verschillende gloeistroom kan je bepalen of je in de buurt van de verzadigingsstroom zit. Dat men dit bij radiobuizen meestal niet doet is eigenlijk vrij logisch. Wanneer de emissie nog op peil is zit deze niet in de buurt van de verzadingsstroom, in het andere geval misschien wel maar is de buis versleten en heeft een verdere meting dus weinig zin. Bij oude accubuizen en beeldbuizen heeft dit wel zin, omdat deze buizen normaal al in de buurt van verzadiging werken.

De oorspronkelijke Cartomatic meet een AZ1 bij een stroom tussen de 20 en 26 mA, wat eigenlijk veel te weinig is om te spreken over "normaal bedrijf". In een normaal radiotoestel met zo'n buis vloeit immers een anodestroom van ongeveer 60 tot 70 mA, waarbij een dubbele gelijkrichter vrijwel altijd werkt met een piekstroom die 1,5 maal zo hoog is. Bij een test onder "bedrijfsomstandigheden" zit je dus al gauw op een piekstroom van 100 mA. Een standaard emissietester levert bij een meteruitslag van 40 mA een kathodepiekstroom die 2,8 maal zo hoog is, dus 112 mA.

Bij latere (na-oorlogse) Cartomatic testers heeft men de schakeling aangepast, waardoor deze testers een wat realistischer beeld geven. Maar nog steeds niet in de buurt komen van een normale emissietest.

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum