Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A (Algemeen)
Inderdaad, de Duitsers waren einde jaren '30 veel verder gevorderd met wat wij tegenwoordig radar noemen. Hun beperking was, dat de kortste golflengte waarop ze zendvermogen van betekenis konden opwekken in de buurt van 0,5 meter lag. Op de Graf Spee stond de "seetakt" die veruit superieur was aan àlles wat de Geallieerden beschikbaar hadden. Op het vaste land stonden de "Freya" ; de "Reuze Würzburg" ; de "Jagdschloss" die de grootste van allemaal was (voor het roteren van de antenne diende een elektromotor van 140 PK) en nog andere early warning en vuurleidings radars.
Aan de Engelse kusten stond de "Chain home" radar die op de nogal lange golf werkte van omstreeks 12 meter. Dit was gebaseerd op de spanwijdte van de bommenwerpers uit die tijd. Om laagvliegende toestellen te ontdekken werd CHL(Low) ingezet, op ongeveer 1,5 meter golflengte.
De grootste doorbraak was het uitvinden van het trilholte magnetron door Randall en Boot, dat op 9,87 centimeter resoneerde. Het àllereerste exemplaar wordt bewaard in het Science Museum in Londen. Het bracht het ònvoorstelbare vermogen van 440 Watt voort. Al héél gauw daarna werden de NT98 (10 kilowatt puls) en de CV 64 (25 kilowatt puls) ontwikkeld
Het verbazende van dit alles is, dat de Duitsers al lang vòòr 1937 heel veel research hadden gedaan met "Magnetfeldröhren" maar er geen vermogen van betekenis uit konden krijgen. Het enige wat ze verzuimd hadden was om de theorieën van hun landgenoot Helmholtz erbij toe te passen, maw de anode te voorzien van trilholten.
Toen in februari 1942 een Stirling bommenwerper werd neergehaald boven Rotterdam vonden de Duitsers daarin een magnetron, dat deel uitmaakte van de H2S radar. Het heeft de technici van Telefunken meer dan een half jaar gekost voordat ze snapten hoe het werd toegepast; men was zéér ontdaan toen zo'n H2S installatie (die men daar het "Rotterdam geräte" noemde) ergens op een hoog punt vlak buiten Berlijn werd uitgeprobeerd. Daar verscheen een keurige plattegrond van de stad op het scherm.....
Nico
(illustraties volgen, die moet ik nog scannen)
EDIT:
Op de foto van Freddy staat een Reuze Würzburg
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
Berichten in deze thread:
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Maurice,
25.09.2015, 14:37
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Martina,
25.09.2015, 14:42
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Eleen,
25.09.2015, 14:55
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Hans van der Marel,
25.09.2015, 15:24
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Eleen,
25.09.2015, 17:53
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A - wvogel57, 25.09.2015, 20:36
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Eleen,
25.09.2015, 17:53
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Hans van der Marel,
25.09.2015, 15:24
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Eleen,
25.09.2015, 14:55
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A - Eleen, 25.09.2015, 14:50
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A - Hans van der Marel, 25.09.2015, 15:08
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
jan s,
25.09.2015, 15:26
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A - freddy vercruyce, 25.09.2015, 17:38
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Ouwe Schipper,
25.09.2015, 18:02
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A - Ouwe Schipper, 26.09.2015, 05:11
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Maurice,
25.09.2015, 18:52
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
ruudtx,
26.09.2015, 13:49
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A - JanB, 30.09.2015, 11:20
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
ruudtx,
26.09.2015, 13:49
- Kado: Radarbuis 1939-1945_AEG HR2/100/1,5A -
Martina,
25.09.2015, 14:42