Zware jongens (Algemeen)

door son111 @, Lage Mierde, 30.11.2015, 11:47 (3283 dagen geleden) @ S.Leunissen

Bedankt Sander en Bert,
Ik ben dus kennelijk te voorzichtig geweest met het bakelieten bolletje. Ik heb nu met een tang het asje vastgepakt en met een waterpomptang, met een lapje ertussen, het bolletje aangepakt. Draaide zomaar los.....tja soms kun je beter maar doorpakken.
Ik heb overigens een vraag over dit palletje. De stand "lock" is met duidelijk. Daar kun je de werking goed van zien en voelen. Ik begrijp echter niet het verschil tussen de standen "dial" en "free". In beide standen draait de zaak gewoon vrij. Wie kan daar iets over zeggen?

Nu komt het volgende in zicht (de corrosie op de bodemplaat is inmiddels weggeschuurd en vet gemaakt):

[image]

en:

[image]

En dan blijkt dat de aandrijfketting naast het kettingwiel en de twee geleidewielen ligt:

[image]

[image]

Vervolgens de ketting op de tandwielen gelegd en de zaak draait. Ik heb echter de ketting er zo maar opgelegd en dus geen rekening gehouden met de afstelling van het mechanisme. Dat zal ik later aan de hand van de manual uitvoeren. Nu verder kijken.

[image]

MOET JE NOU TOCH ZIEN. Het lager van het bovenste kettingwiel bestaat uit een ingezaagde koperen of bronzen bus, waar de as naar de afstemC gewoon los inligt en alleen maar op z'n plek gehouden door de spanning in de trekveer. Ik kan me niet voorstellen dat dit origineel is. Als een Engels fregat met een B40 aan boord een granaat afvuurt, huppelt dit kettingwiel toch gewoon uit de zitting? Kunnen jullie eens zien hoe dat bij andere Murphy's zit. En dan bij een B40 of B40A. De foto's die Sander inbracht zijn van een C of D, vermoed ik. Ik zie nogal wat detailverschillen met mijn toestel.

[image]

Je kunt zien dat de as van het bovenste kettingwiel niet helemaal in lijn ligt met de as van de afstemC. Dat is gek, want ik heb de "lagerhouder" van het bovenste kettingwiel in de bovenste stand gezet.


[image]

Het wordt nog gekker. Na enig manipuleren met de as van het kettingwiel en van de afstemC blijkt dat de achterkant van de afstemC gewoon los zweeft. Je kunt het steuntje op het chassis zien zitten, maar de afstemC zit er niet aan vast. Waarschijnlijk om de afstemC iets te laten kantelen, zodat de genoemde asjes enigszins in lijn kunnen komen. Is hier misschien de firma Knoei en Co bezig geweest?[image]

Nu ik zover ben, denk ik dat er toch al is gerommeld in de Murphy. Ik dacht aanvankelijk een maagdelijk toestel in bezit te hebben. Dat baseerde ik op de mooie originele solderingen en onderdelen in het toestel. Vooral het afstemmechaniek is nu dus aan de beurt.
Ik wil heel graag het tandwielkastje openen en het vet vervangen. Het lijkt me echter een hele operatie om daarbij te komen. Niet zo zeer door het grote tandwiel van de roterende trommel- die gaat wel los - , maar door de bevestigingsbouten waarmee de afstemunit aan de RF unit vastzit. Het gaat om vijf bouten met aan de binnenzijde van de RF unit vijf moeren die helemaal verstopt zitten achter de trommel. Loskrijgen, met wat gefriemel zal wel lukken, maar weer vastzetten. Ik zie niet hoe die moeren dan op de plaats worden gehouden tijdens het schroeven.
Ik hoop ook op deze vraag een antwoord te krijgen.
gr
Rinus


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum