Kathodespanning B3X81U (Techniek Radio/TV)

door gerard ⌂ @, Zeist, 30.12.2016, 17:43 (2889 dagen geleden) @ humfred

Hallo Humfred,

Welkom op dit forum! Ik merk al aan je bijdragen dat je er verstand van hebt!

Even wat algemene dingen over U toestellen. Die hadden altijd een neiging tot brom. Vanwege de enkelvoudige gelijkrichting.

Ja de voedingselco's worden maar 50 keer per seconde geladen ipv 100 keer. Maar je mag er toch van uit gaan dat Philips dit ook al wist en de voeding van het toestel adequaat heeft ontworpen. Waar bv veel wisselstroomtoetellen een 50+50 elco hebben, is hier 100+50 gemonteerd. Inderdaad heb ik deze gecheckt en vervangen, maar zonder resultaat.

Ik heb het rooster van de eindbuis eens geaard en merkte dat de brom verdween, terwijl die brom bleef als ik het knooppunt vanR56 en C82 aardde. Hieruit heb ik geconcludeerd dat de brom wel echt in de eindbuis ontstaat. Ik dacht dat het stuurrooster misschien brom zou oppikken, die dan door de hoogohmigheid van het rooster de buisstroom beinvloed. Ik heb die weerstand verlaagd en ook de koppelcondensator verhoogd, maar allemaal zonder effect.

Je kunt de brom een stuk verminderen door de kathodekoppelcondensator c85 te onderbreken. Je hebt dan meer tegenkoppeling waardoor de versterking van de eindtrap wat terugloopt en minder vervorming. Dan wordt de brom automatisch minder. Het totale volume gaat dan wel wat achteruit. Dat is doorgaans geen probleem.

Dit vind ik een heel leuke suggestie! Ga ik zeker een keer proberen. Juist als de brom in de eindtrap ontstaat, moet het wel schelen als je daarin tegenkoppelt. Versterking heb ik genoeg. Maar zal dan dat de klankkleur niet beinvloeden?

De onderkant van de uitgangstrafo heeft een aftakking. Dat werkt als een smoorspoel.

De antibromwikkeling is hier al ter sprake gecomen en hier heb ik eea gecontroleerd zonder resultaat.

Ik neem aan dat je de voedings beker elko´s hebt doorgemeten en/of vervangen?

Inderdaad, zie boven.

Hoe hoog is de anodespanning van de UL84 eigenlijk?

Ongeveer 180V.

Bromt het toestel al direct bij het aanzetten of bromt het pas als het toestel warm is?

Je hoort eerst een poosje niks, dan komt de brom op en even later het geluid. Ik denk dat de eindbuis iets eerder warm is dan de signaalpitten.

Veel succes.

Jij bedankt voor je tip!


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum