Loop afstemkoord B5X63A (Techniek Radio/TV)

door pvanos @, Opbrakel - Belgiƫ, 17.01.2018, 22:53 (2506 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Inmiddels had ik de glasplaat er al af gehaald. Daartoe heb ik wel de aansluitdraden van beide toonregelpotmeters moeten lossolderen. Ik heb de randen van de rubbers met mijn duimnagels rondom naar binnen gedrukt, om zo de hele rubber doorheen het gat in de glasplaat naar acher te wrikken.

De tip van Leo om ook nog de plaat met het vliegwiel los te schroeven (slechts 2 schroefjes) was goud waard :OK: !
Het is nu veel gemakkelijker om de afstemkoord aan te leggen, en bovendien kan de rubber rol nu zeer goed gereinigd worden ! Ik heb daartoe isopropylalcohol gebruikt.

Afstemkoord H van lus tot lus gemeten op 707 mm gebracht. Daartoe kan het nodig zijn het knoopje aan een uiteinde paar maal te herleggen. Ik zette een potloodstreepje als merkteken op de plaats waar ik net aan 707 mm kwam, en dan lusje bijtrekken.

UITGANGSPUNT: Op de trommel dienen aan de bovenzijde steeds 4 windingen zichtbaar te zijn ! Met de varco helemaal open (=minimum capaciteit) zijn dat --aan de bovenzijde gezien--
3 windingen koord en 1 winding metaalsnoer.

Werkwijze
Zet de trommel zo dat de varco helemaal open staat.

(A) Eerst de koord H vanaf het nokje binnen in de trommel in TEGENWIJZERZIN naar de gleuf in de rand en zo naar buiten. Dan langs de buitenrand van de trommel 2 plus 2/3 toeren in TEGENWIJZERZIN aanbrengen en dan naar geleidingswiel rechtsbeneden, verder naar links tot achterste kleine koperen poelie, naar boven tot poelie FM-afstemrol. Hierrond van achter naar voor VIER (geen drie) toeren in TEGENWIJZERZIN, dan weer naar beneden via voorste kleine koperen poelie, verder langs onder naar links tot spiraalveertje.

(B) Nu metaalsnaar vanaf het nokje binnen in de trommel in TEGENWIJZERZIN naar de gleuf in de rand en zo naar buiten. Langs de buitenrand van de trommel nu echter 1 plus 1/3 toer in WIJZERZIN aanleggen en dan naar het allerbovenste geleidingswiel. Vanaf daar weer schuin naar beneden tot het middelste geleidingswiel. Dan helemaal naar links tot groot geleidingswiel uiterst links. Daaroverheen en nu langs onder naar rechts toe tot spiraalveertje.

De dikte van het koord H zal origineel vermoedelijk 0,9 mm zijn. Dat was de dikte van het AM koord. Het nieuwe koord dat ik heb gebruikt was slechts 0,5 mm dik. Maar met de beschreven wijze van aanleggen is de spanning precies goed, en trad geen slip op.

(Nota: aanvankelijk had ik, zoals op plan aangegeven, slechts 3 toeren rond poelie FM-afstemrol gelegd, maar dan was de veerspanning zo slap, dat het koord nauwelijks spant, en slip optreedt bij afstemmen)

Indien tenslotte iemand nog een tip heeft voor de plaatsbepaling van de naald op de metaalsnaar ?


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum