Hybride, wat en waarom? (Techniek Radio/TV)

door gerard ⌂ @, Zeist, 20.01.2020, 15:01 (1558 dagen geleden)

Omdat ik laatst een hybride radiootje heb gekregen (Erres RA6531) geraakte ik wat aan het mijmeren en piekeren over wat voor hybride toestellen er bestaan en waarom. Laten we buizentoestellen met diodes (in voeding of detectie) even vergeten en alleen kijken naar toestellen met buizen en transistors.

Er zijn heel wat toestellen uit de jaren zestig met een complete signaallijn van buizen en wat hulpschakelingen met transistors. Hulpschakeling is bv galmversterker (B8D42A), stereodecoder (B5X43A) of, beetje twijfelgeval, fm-tuner (B1X42A). Ik kan me voorstellen dat hierbij de transistorschakeling een latere toevoeging is aan een ouder buizenontwerp.

Ik kan ook het waarom nog inzien van autoradio's als de N5X94VT die laagspanningsbuizen (ECH83) in het HF-deel heeft, toch wel stroom genoeg voor gloeien in een auto, en OC16 transistors in de eindversterking. Dan heb je geen triller nodig, alles werkt op 12 of zelfs 6V.

Bestaan er ook autoradio's of portables die wel buizen hebben in de eindtrap, maar in plaats van een triller een transistor-omvormer? Welke radio's zouden dat zijn?

In de portable Philips Valk L4X72BT is wel hoogspanning aanwezig, een 90V batterij voor de HF buizen. Toch is er in de eindversterking een OC71 OC72 configuratie die loopt op de 6V gloeibatterij. Zo heb je een laag batterijverbruik in het LF deel en lage ruis in het HF deel, transistors hadden toen nog vrij veel ruis zeker voor FM.
Zelfde compromis voor zakradiootjes als de Emerson 838: paar hoorapparaatbuisjes in HF en een reuzentor als eindversterker.

De werking van de Erres 6531 vind ik trouwens niet zo briljant, je hoort behoorlijke ruis die alleen bij heel sterke zenders wordt weggedrukt. Ik denk dat de radio beter zou werken met twee extra buisjes in de HF!


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum