TV Flyback energie recovery (Techniek Radio/TV)

door Erik @, 14.03.2020, 22:12 (1494 dagen geleden) @ kris

Ik zal het schema eens opsnorren, dank voor de tip.
De scope plaatjes zijn 100V /dev.
Pulsen van ruim 200V op het stuurrooster dus.

Het schema geeft 110V voor het rooster en 95V voor de kathode, dan zit ik met 13V tussen rooster-kathode toch aardig in de goede richting?
Gemeten met een digitale meter, dan kan natuurlijk nog wat invloed hebben.

Nogmaals een andere buis (nieuwe 6BG6) geprobeerd, maar geen verschil.

Ik stoei nog met het snappen van het mechanisme:-D
Wat ik begrijp:
- De smalle, negatieve piek op het rooster laat de buis sperren/afknijpen.
- Tijdens het brede gedeelte van de puls wordt de buis vol open gestuurd, maximale spanning op de trafo en afbuigjuk
- De stroom door het afbuigjuk zal vervolgens volgens een zaagtand vorm stijgen (maar niet tot in verzadiging)
Hierna wordt de buis weer afgeknepen, en moet het magneetveld in het juk weer ineen storten.

Dot zover snap ik het, maar hoe de diode dan precies in het spel komt, en waarom deze alleen in het eerste gedeelte van de zaagtand een rol speelt, snap ik nog niet

En de positive puls op het juk is denk ik, de bron van de problemen, maar waar komt deze vandaan?

Groetjes,
Erik


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum