Schakeling rond PD510 K8 hoe defect herkennen? (Techniek Radio/TV)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 06.08.2023, 13:50 (267 dagen geleden) @ Gert Wouters

De K8 had twee trafo's maar gebruikte voor de regulering alsnog een PD510 in plaats van de aansturing van de hoogspanningstrafo te moduleren. Ik denk dat het idee achter die twee trafo's meer was dat één trafo het totale benodigde vermogen niet aankon en ze er toen dus maar twee functioneel parallel gezet hebben.

De K8 is een vreemd overgangsontwerp tussen 90/110 graden en buizen/transistoren waar niet alle fabrieken het helemaal mee eens waren. Engeland is zonder tussenmodel op transistoren overgegaan en Frankrijk voer ook haar eigen koers. Duitsland gebruikte de Nederlandse hoogspanningskooi en moderniseerde de rest van het chassis (K8D). Zweden heeft met wat hulp uit Oostenrijk en Duitsland juist het hoogspanningsdeel gemoderniseerd (K80). En dat allemaal voor een productieperiode van een jaar of 2 a 3 totdat de meeste fabrieken overgingen op de K9.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum