K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning (Techniek Radio/TV)
Gister wwer eens bezig geweest met het proberen te splitsen van de kern van de defecte lijntrafo van de K6.
eerst met een dremel met een heel klein freesje de grijze grafiet cement ( wat is dit eigenlijk? ) tussen kern en draadeind weggehaald.
Dit ging vrij makkelijk en de draadeindjes lieten zich makkelijk verwijderen.
daarna de kern splitsen, er was geen beweging in te krijgen en ik wou het ook niet forceren met het risico de kern te beschadigen
had al een vraag gesteld op het forum hoe het aan te pakken, maar kennelijk hebben weinigen dit ooit geprobeerd gezien de reacties hier op.
mijn redenatie was dat als er lijm tussen zou zitten dit opgelost moet worden
ik heb het geprobeerd met een klein penceeltje en de lijm te besmeren met aceton.
dit een aantal malen herhaald en lekker laten inweken in de aceton.
dit bleek perfect te werken! de top kern viel er bijna gewoon af zonder ook maar de minste beschadiging!
de topspoel verwijderen was wat moeilijker maar dat is ook gelukt
de onder liggende spoel was gewikkeld in een soort celluloid, en dat kan dus niet tegen aceton, en en dat verkruimelde onder mijn handen, maar dat gaf wel de gelegenheid om deze spoel ( 18, 18a,19 op het schema) te inspecteren op beschadigingen
dit was niet het geval en heb de spoel in plaats van celluloid ingewikkeld in kapton tape wat ook een hoge doorslag spanning heeft.
daarna de trafo weer in elkaar gezet en tussen de helften kleine kartonnen rondjes gezet om de kernen te isoleren en de trafo terug geplaatst in de tv.
toen het toestel opnieuw opgestart en alles werk weer behalve de hoogspanning natuurlijjk! geluid goed,kleur relais komt in en gaat uit bij zwart/wit.
maar toen ik de boosterspanning controleerde zag ik dat toen het toestel eerst een boosterspanning van ongeveer 600 Volt had ,met werkende topspoel, nu een boosterspanning heeft van ongeveer 400 volt.
kan iemand dit verklaren? de boosterspanning laat zich wel regelen maar het moet een oorzaak hebben
de lijn eindbuizen worden niet rood en zelfs de GY501 krijgt zijn gloeispanning en licht normaal op.
trafo zelf blijft ijskoud dus word niet zwaar belast.
booster condensator is vervangen.
heeft die topspoel dan zoveel effect op de boosterspanning?
kortom ik wil er wel wat meer van weten.
Johan
Berichten in deze thread:
- K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning -
Johan Adams,
26.11.2024, 11:25
- K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning -
Ouwe Schipper,
26.11.2024, 11:41
- K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning - Johan Adams, 26.11.2024, 12:10
- K6 lijntrafo kernsplitsing/boosterspanning -
Ouwe Schipper,
26.11.2024, 11:41