Maximale weerstand tussen kathode en gloeidraad (Techniek Radio/TV)

door MarcelvdG @, 09.08.2009, 14:56 (5585 dagen geleden)

Hallo,

Kan iemand me uitleggen waarom er bij indirect verhitte buizen vaak een maximaal toelaatbare waarde voor de weerstand tussen gloeidraad en kathode wordt opgegeven, die dan ook nog eens afhangt van het gebruik van de buis? Wat gaat er nu precies mis als je de weerstand te hoog maakt?

Bij de EF86 van Mazda mag er bijvoorbeeld maximaal 20 kohm tussen gloeidraad en kathode zitten, tenzij de EF86 als faseomkeerbuis gebruikt wordt, want dan zijn waarden tot 120 kohm toelaatbaar. Bij de ECC85 werd door Philips in de jaren vijftig ook een maximale Rkf opgegeven, maar dan met een voetnoot dat dat niet van toepassing was op de cascodeschakeling. Later is die maximale Rkf helemaal verdwenen.

Ik snap dat er niet te veel spanning tussen gloeidraad en kathode mag staan omdat anders de isolatie stuk gaat, maar daarvoor geeft men al een maximale gloeidraad-kathodespanning op. Ik snap ook dat de isolatie niet perfect is en kan varieren met de tijd, wat onder sommige omstandigheden kraakstoringen kan geven. Maar dat zal dan toch een effect zijn dat altijd in enige mate optreedt, en niet pas als je boven een bepaalde weerstand komt? Bovendien, afhankelijk van waar die weerstand zit kan die kraak wel of niet in het signaalpad terechtkomen.

In het boek Grundlagen der Roehrentechnik van Philips uit 1939 staat dat er door het spanningsverschil tussen gloeidraad en kathode onvoorspelbare stromen door de isolatie gaan lopen, waardoor het instelpunt onbepaald wordt. Dat is echter ook een geleidelijk effect, dat je bij elke waarde van Rkf wel enigszins zult hebben. Bovendien, waarom is dat bij een cascodeschakeling of een faseomkeertrap minder erg?

Groeten,
Marcel van de Gevel


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum