BX462A zit weer leven in, nu e.e.a. afgeregeld (Algemeen)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10.04.2008, 20:38 (6035 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Ondertussen de was/lijm rond de MF spoelen geprobeerd los te maken. Gaat dus erg slecht met dat snot. Alleen bij warmstoken met een soldeerbout (op ongeveer 170 graden) en steeds heen en weer draaien en weghalen van de plakkerige zooi met een schroevendraaiertje kreeg ik met veel geduld de kerntjes los.

Dat is inderdaad een heel gepriegel, maar pas op met die soldeerbout. Te heet stoken betekent onvermijdelijk "einde MF-trafo".


Vervolgens volgens de handleiding het 452 kHz signaal aangeboden, en de output bekeken op het rooster van de EBL21 met de scoop. (ik heb geen trimtransformator, en zo gaat het ook goed lijkt mij).

Klopt. Zo doe ik het ook, hoewel ik de probe aan de top van de volumeregelaar hang.

Daarna maar eerst de MG afgeregeld, in de service manual vond ik de KG en LG afregelprocedure wel wat uitgebreid om nu meteen te doen, moet er weer een extra toestel bij, (of een GM2404, en die heb ik niet :-( ), etc.

Ik houd altijd de volgorde aan die in de servicedoc vermeld staat. In dit geval KG -> MG -> LG. Die GM2404 of hulpontvanger (= 2e goed getrimde radio) wordt gebruikt om de te trimmen radio exact op een bepaalde frequentie af te stemmen en wordt na afstemmen loggekoppeld. Daarna de te trimmen C's afregelen.

Eerst de afstem-C op (ongeveer) 15 graden gezet: volledige slag is 180 graden en er worden iets meer dan 11 omwentelingen gemaakt met de afstemknop bij volledige slag. Dus iets minder dan één omwenteling terug draaien.

Daarna 1650 kHz op de antennebus. C22 afregelen op maximum output was zeer duidelijk waar te nemen. C12 en C9 gaf echter geen merkbaar resultaat. Moet dus nog eens naar gekeken worden wat daar achter steekt.

De oscilatie werkt dus. C9 staat parallel over C4 van de varco. C12 wordt als ik het goed gezien heb parallel over C5 van de varco geschakeld in de MG-stand.

Ik vraag mij af hoe de radio nu in de KG en LG stand reageert. Als dat net zo matig is, zou ik:
1 - de contacten van met name de segmenten 1 en 2 van de golfgebiedschakelaar reinigen
2 - de spoelbussen A en B eens doormeten
3 - de spoelen S9/S10 (= losse spoel gemerkt G) doormeten
4 - de C's die in het schema aanspoelbussen A, B en G op sluiting of defect controleren

Groeten,
Paul

--
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum