mededeling en vraag over philips 245b autoradio (Techniek Radio/TV)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 07.10.2010, 16:44 (5161 dagen geleden) @ reneradio

René,

Je moet in de datasheet van de EL1 (heb ik zelf helaas niet) kijken wat de uitgangs IMPEDANTIE is.

Dat kan je doen, maar een pentode eindbuis is optimaal aangepast aan de luidspreker wanneer de impedantie van de luidspreker gelijk is aan de anodespanning gedeeld door de anodestroom. In dat geval wordt immers het maximaal haalbare vermogen door de buis geleverd. Dit is uiteraard ook bekend bij de opstellers van zo'n datasheet.

Hoewel dit al een aantal malen is besproken op dit forum weet ik dat het een lastig onderwerp is. De fout die meestal wordt gemaakt is dat de uitgangsimpedantie van de versterker wordt verward met de optimale aanpassingsimpedantie.

Voor het bepalen van het type uitgangstrafo heb je alleen iets aan de optimale aanpassingsimpedantie, deze is in dit geval U : I en dat is 6600 ohm. Omdat de luidspreker zelf een impedantie heeft van 5 ohm kan je de wikkelverhouding van de trafo ook uitrekenen, dat gaat precies zo als je aangeeft. De impedantieverhouding is gelijk is aan 6600 : 5 = 1320, dus is de wikkelverhouding gelijk aan de wortel uit 1320 (is ruim 36 : 1).

Even een praktisch voorbeeld met de bekende EL84, het getoonde plaatje komt uit een Muiderkring buizenboek. Je ziet hier dat de optimale aanpassingsimpedantie gelijk is aan 250 : 48 = 5,2 Kohm. De inwendige weerstand is bij een pentode altijd veel hoger, voor een EL84 geldt een waarde voor de Ri van 38 Kohm (zie de linker bovenhoek van het plaatje).

Omdat de versterker niet is tegengekoppeld is de uitgangsimpedantie gelijk aan de inwendige weerstand van de buis, bij een EL84 dus 38 Kohm. De inwendige weerstand van een EL1 is nog wat hoger, n.l. 48 Kohm.

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum