Condensators vervangen, ja of nee (Techniek Radio/TV)

door Martin Deubel @, 16.05.2008, 16:17 (5999 dagen geleden) @ Pieter Vos

als ik Pieter mag aanvullen:

Hou na vervanging de kathodespanning in de gaten...je zult niet de eerste zijn die een EL84 met roosterlek heeft...Dit gebeurt veel bij buizen die te heet zijn geweest door bijvoorbeeld een lekke koppelcondensator.

Het stuurrooster is vervuild geraakt met de baruimlaag van de kathode..het baruim is er als het ware opgedampt en begint door de hitte ook elektronen af te geven.dit gebeurt ook veel bij buizen met veel branduren.

buizen die spontaan nogal eens kuren vertonen zijn:UBL/EBL1 UL/EL41 UBL/EBL21 ECL/PCL86 ECL/PCL82 .

Ook ECC buisjes hebben deze nukken nogal eens....

de buis gaat dan ondanks een goede koppelcondensator toch veel te veel stroom trekken.dit herken je doordat de spanning over de kathodeweerstand toeneemt.of dat het stuurrooster steeds meer positief word.


Heb trouwens een ECL82 gehad die vrolijk 75mA stond te trekken...de koppelcondensator was goed maar de buis bleek dus roosterstroom te trekken.De anode werd roodgloeiend.

schade: verbrande kathodeweerstand een ontplofte ontkoppelelko een hete uitgangstrafo.

koppelcondensator kun je als volgt testen: eindbuis eruit radio aanzetten(wacht even als je een radio met buisgelijkrichter hebt) en meten op de stuuroosteraansluiting en het chassis. je mag nu vrijwel geen spanning meten.

MArtin deubel

--
Past het niet? Pak een hamer!


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum