zaak eens omdraaien (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14.07.2011, 17:46 (4687 dagen geleden)

Vroeg het me gewoon af of er niet meer zijn die geregeld grondig de boel demonteren.

Meestal bouwen we met heel veel zorg en vlijt de boel op, maar genoeg ook toestellen die de moeite niet meer waard zijn maar nog een schat aan onderdelen behelzen.

Natuurlijk bedenk ik me ook wel 3x en staat het toestel eerst de nodige tijd in de weg en dan gaat toch de soldeerbout er in en verwerkt tot bak onderdelen.

Dit met de gedachte altijd handig wat origineel oud op voorraad te hebben.
Weerstanden kun je niet genoeg van hebben, daar altijd wel net die waarde schaars is of model niet goed.

Grote onderdelen merk ik tegenwoordig direct uit welk toestel ze komen.

Meestal start ik eerst toestel op om redelijk te weten of zaak nog werkt, trafo's met name nog goed zijn, oog nog licht geeft, FM unit goed is etc.
Los testen kan...

Probeer dan ook zoveel mogelijk alles los te solderen, betekend pootjes onderdelen blijven zo lang mogelijk, knippen kan maar dan heb je een bak weerstanden waar je weinig nog aan hebt.
Vaak wel een krim met die verdomde omgebogen pootjes maar je krijgt er handigheid in.

Wat draden bewaar ik zodat ook dat bij andere reparaties weer van pas kan komen.
Uiteraard het touwwerk met veertjes en al.
Ook de stekkerbussen haal ik geregeld los, maar al te vaak breken deze uit of zijn de bussen uitgelubberd.
De koperen velsbusjes die na uitboren overblijven kunnen dan weer dienen om later bv touwwerk reparaties uit te voeren.

Zo de Graetz 422 tot onderdelen vergaan.
En kan de mooie 422 nu op tafel om die te gaan herstellen, nu onderdelen zat.
[image]


en zo nog wat leeg spul.
[image]


de te repareren
[image]

[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum