Philips BX670V, vraag over kapot onderdeel. (Techniek Radio/TV)

door Pieter Vos @, 20.04.2013, 08:28 (4237 dagen geleden) @ markieking

hallo,
ik had de radio een tijdje geleden van iemand gehad, en die zei, als je de achterkant eraf haalt die zie tussen de lampen een cilinder met een kruis erin gekrast, die is stuk...
Maar ik ben bezig om me aan te aanmelden voor de NVHR radio reparatie cursus.
helaas is die al begonnen maar ik heb voor volgende week woensdag een afspraak in Haarlem om te kijken of ik nog kan instromen.
heb me ook opgegeven voor de onlinecursus van de NVHR, omdat dat wel gelijk van start gaat.
Maar het probleem is, dat ik het zo leuk vind om te knutselen aan oude radio's dat ik niet werkeloos kan zitten kijken naar me voorraad zonder er van af te blijven.
Ik heb er al een aantal aan de praat gekregen, en heb van iemand (die ook op het forum zit) geleerd hoe ik de slechte teerpotten onder hoogspanning kan opsporen en vervangen.
ben dus al een heel klein beetje op de goede weg.....:-D

groet Mark Koning

Hallo Mark,

Ik heb ook al even in de service doc. van de BX670V gekeken.
De spoel die jij op de foto toont, heeft het nummer 0970. Waarschijnlijk gaat het dus om de spoel in de stuklijst van de service doc nr. A3 120 97.0 Deze spoel bevat S13 en S12, dat zijn de antenne kring en antenne koppelwinding voor de Lange Golf, zie het schema. De andere golfbereiken van je radio zouden het dus nog moeten doen.

Het zal niet moeilijk zijn een vervangende spoel te vinden. De BX670V is een speciale accu gevoede variant van de B660X en ook andere toestellen, zoals de BX760X hebben hetzelfde hoogfrequent deel. Waarschijnlijk zou je er ook een antenne kringen spoel uit bijvoorbeeld een BX560 in kunnen zetten, die heeft naast de LG spoelen weliswaar ook MG spoelen in de bus zitten, die je niet aansluit. Dus reparatie mogelijkheden genoeg.

Maar het belangrijkste is dat je eerst de service documentatie van de BX670V download van www.nvhr.nl

Voor de veiligheid van de uitgangstransformator moet je beslist C90 en C91 vervangen door moderne, minimaal 630 volt condensatoren want als C90 en/of C91 lek zijn dan gaan buizen B6 en/of B7 te veel stroom voeren waardoor wikkelingen S57 en/of S58 van de uitgangstransformator gaan verbranden.
Gelukkig hoef je aan C93 en C94 niets te doen, die zitten al aan de voeding plus. Zaten C93 en C94 aan de voeding min (het chassis), dan zijn deze condensatoren ook gevaarlijk voor S57 en S58 van de uitgangstransformator.

mvg, Pieter.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum