ech81, 82 of 83? (Techniek Radio/TV)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25.12.2013, 23:37 (3987 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik denk inderdaad de subtiele verschillen.
Bv interne capaciteiten.

Op RM-org is ECH83 als instelling ECH81, maar nu anders om.
Dat mis ik volgens mij in dat verhaal.
Zet een ECH81 eens als ECH3 spec's, dus met de lage anode spanning.
Eens zien wat dan de verschillen zijn.

Moet toch wat te meten zijn, hoezo zou men anders niet gewoon een ECH81 gezet hebben in die autoradio's.
De hele moeite een extra test lijn opzetten voor een ECH83 ipv 81.
Zeggen dat ze gelijk zijn is geen optie en zeker geen oplossing.
Er moet 100% een verschil zijn maar welke.

Batching ken ik uit de productie van bv een BC547.
Dat proces heb ik geheel gezien van wafel tot eindproduct in Duitsland.
Uiteindelijk de torren op rollen van 1m dia.
Vervolgens los geknipt van de band en door meet apparaat en daar werden ze getest op werking en kregen ze hun hfe code A,B of C gelaserd.
Razendsnel ging dat. Dus tijdens productie kon men niet goed genoeg doseren
om vooraf die hfe spec's goed te krijgen.

Siemens Frankfurt was dat volgens mij. Ten tijde werd toevallig die dag ook de 1Mbit geheugen chip gepresenteerd, was een hele prestatie.
Dus reken maar uit hoe lang dat geleden was.:-D

Zal dus bij buizen niet anders geweest zijn en marges in productie dusdanige grenzen gehad hebben dat ik denk met name de kathode bepalend is geweest in de keuze 81 of 83.
Immers de overige elementen zijn redelijk vast bepaald.
Kathode een chemisch goedje dus meer variabel denk ik dan wat draad wikkelen van roosters en wat plaatwerk van anodes.
Al die elementen werden met mallen gemaakt.

ALs het gaat om bv interne capaciteiten dan zitten bv draadverbindingen naar pootjes net even anders.

De vraag is eigenlijk wat bepaald nu dat een buis op een lagere anodespanning goed kan werken.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum