Condensatoren (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 08.08.2015, 10:27 (3398 dagen geleden) @ Antoon Pijnenborg
Bewerkt door Maarten Bakker, 08.08.2015, 10:52

Door het verhaal algemeen te houden, heeft niemand er eigenlijk wat aan, hoewel niet vaak genoeg benadrukt kan worden dat klakkeloos napraten niet goed is dus als dat laatste je doel was onderschrijf ik dat volledig.

De verhalen waarin goedkope en/of laag gespecificeerde condensatoren soms terecht en soms onterecht worden afgeraden, gaan vaak over specifieke situaties. Voor de goede lezer is na een (soms wat lange) discussie vaak ook al wel duidelijk waar de aandachtspunten liggen, maar het is nou eenmaal vrij lastige materie waar ook de ontwerpers van de door jou genoemde moderne apparatuur zich soms stevig in verslikken (in veel moderne apparatuur zijn elco's ook tamelijk reparatiegevoelig, en voor correct gebruik van foliecondensatoren kun je voor de grap eens Googelen op senseosyndroom).

Concrete zaken die jou bekend zullen zijn maar die bij het napraten als goed voorbeeld kunnen dienen van wat erbij komt kijken:

Op een paar na kun je alle papiercondensatoren in vrijwel alle radio's electronisch gezien straffeloos vervangen door goedkope gele MKT'tjes van 400V of 630V. Het pijnpunt ligt dus in "op een paar na" - er zijn bijvoorbeeld mensen die al jaren een 400V MKT gebruiken aan de aardbus of pickupingang van een U-toestel. Een fout waar in het meest extreme geval de doodstraf (soms van een onschuldige) op staat wegens overtreding van natuurwetten, maar die in heel veel gevallen onopgemerkt blijft en dus niet als fout wordt ervaren. Idem bij gebruik van zo'n condensator als ontstoring of ratelcondensator. Met een beetje geluk faalt hij onderbroken en merk je er niet zoveel van, maar vroeg of laat gaan ze daar dus wel stuk.

Een ander recent voorbeeld is de dimensionering van elco's. Die dingen slijten van piekstromen en hoge temperaturen, en het is een feit dat een bekerelco, ook oude types, daar vaak beter tegen bestand zijn. Zou je een relatief lichte elco als vervanger kiezen, dan moet je ermee rekenen dat hij korter mee kan gaan (bij preventieve vervanging mogelijk zelfs korter dan wanneer het origineel was blijven zitten) en kun je hem dus beter niet met veel moeite heel netjes in de originele bus stoppen, die een tweede vervanging een paar jaar later misschien niet in nette staat zal overleven. Ik heb in zulke gevallen, als een goedkope reparatie gevraagd was, de moderne elco's (alsnog niet de goedkoopste met de laagste specificaties) wel gewoon onder het chassis gestopt. Soms moet je een compromis zoeken, maar daarvoor is het wel nodig om te weten dat je een compromis zoekt en wat daar een beetje bij komt kijken.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum