Philips 313A/256A (Algemeen)

door indiradi ⌂ @, Duivendrecht, 29.10.2008, 08:39 (5871 dagen geleden)

Beste forumers,

Ik kom nog eens terug op het verhaal van Pieter de Kock over de Philips 313A.
Ik heb de achterkant van de chassis vergeleken van de vooroorlogse Philips 313A/Mullard MAS95 en de naoorlogse 256A van Pieter en van de 256A uit Indonesie, die ik thuis heb staan.

[image]

Er zijn verschillen in het aantal en de plaats van de gaten in de achterkant te zien tussen het vooroorlogse en het naoorlogse chassis. Bijvoorbeeld zijn er in de eerste geen gaten rechts van het typeplaatje, bij de tweede vind je hier 4 kleine gaten en één groot gat. Ook uiterst links zijn er verschillen. Het chassis van de "Indische" 256A komt overeen met het vooroorlogse chassis.
De buizenbezetting komt echter met geen van beide overeen:
313A: EF8 - ECH3 - EBF2 - EL3 - AZ1
256A: EF9 - ECH4 - EBF2 - EL3 - AZ1
256A: EF8 - ECH3 - EF9 - EBC3 - EL3 - AZ1 (Indische 256).
De EBF2 is dus vervangen door twee buizen: EF9 en EBC3.

De vraag blijft nu bestaan: is dit een vooroorlogse radio? (vooroorlogs chassis, PHOHI op de schaal) of een radio die kort na de oorlog werd gemaakt met oude onderdelen.

Ik neig toch naar het eerste. In indie kwam het "normale" leven pas eind 1946 enigszins op gang. De lokale Philips fabriek produceerde haar eerste radio in 1947, de BX165U, de "Indische" plank, een nog soberder radio dan de Nederlandse plank.

De Indische 256A, toch een vrij luxe en kwetsbare radio, zou direct na de oorlog (1945/46) speciaal voor Indie moeten zijn gemaakt (en daarheen verscheept). Ik denk dat de prioriteiten toen anders lagen.

Wie lost dit raadsel op? Elke informatie is welkom.

Roel


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum