Philips 313A/256A (Algemeen)

door Pieter de Kock ⌂ @, Paarl, Kaap, ZA, 29.10.2008, 13:24 (5871 dagen geleden) @ indiradi

Hallo Roel,

Dat is een zeer interessante posting. Ik heb nog nooit de verschillende gaten gemerkt.

Ik kan een paar opmerkingen maken, nl.

Eerstens is mijn 256A later dan die van jou. Het is een '256A-02', een later versie met andere buizen, droge elco's en andere schaal. Het chassis kan dus helemaal een andere productie zijn - het heeft tevens ook een andere kleur (blaauw, zoals een BX462A van 1946).

Tweedens, de vroeger 256A zoals die van jou, hoort eigenlijk dezelfde buizen te hebben als een 313A, nl

313A: EF8 - ECH3 - EBF2 - EL3 - AZ1

Maar - het 313A-chassis werd ook in groter radio's toegepast, zoals de 900X en 314X. Die hadden typisch buizen
900X: EF8 - ECH3 - EBF2 - EF9- EL3 - AZ1 - EM4
314X: EF8 - ECH3 - EBF2 - EBF2- EL3 - AZ1 - EM4

Een extra LF-buis dus. Waar pastte de extra buis? In een extra gat in het chassis. In de 313A, MAS95 en mijn 256A werden deze gaten door een metalen deksel dicht gemaakt. Ja, stel je voor - voorzien een chassis van gaten om zo weer in productie één ervan dicht te maken.

In ieder geval, volgens mij gaf deze extra beschikbare gat een aansporing om eveneens een extra buis te passen in de Indische 256A. Het gaf extra LF-aanwinst en vermeed het toepassing van een EBF2 die misschien een schaarser buis was.

Derdens, je radio doet me sterk denken aan een vooroorlogse radio - wist ik niet beter, dacht ik het was een 313A. De schaal, de oppervlakafwerking van het chassis, alles zijn meer 313A dan zoals mijn 256A.

Wie weet of de 256A misschien reeds vooroorlogs bepland was - als een 6-buis-radio - en toen gestaakt werd en na-oorlogs weer verscheen als een directe 313A-reincarnatie?

[image]

Hier zijn de 313A en 256A-02. Heeft iemand misschien voor me advies over welke knoppen moeten verfcirkels hebben, en welken niet?

Groeten
Pieter


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum