Philips ECH83 met factorycode YD (Algemeen)

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 01.01.2017, 21:57 (2884 dagen geleden) @ Jan Bus

De ECH83 en EBF83 waren bedoeld voor zgn hybride auto-radio's. Door transistors in de LF-versterker toe te passen verviel de noodzaak van een trilleromvormer voor de hoogspanning. Dit was rond 1955/56 toen er nog geen HF-transistors beschikbaar waren. Binnen zeer korte tijd waren die wel op de markt bv. OC44/45. Die werden toen al snel algemeen toegepast. Daarom zijn auto-radio's met ECH83 zeldzaam.

Jan

Jan,
Deze auto radio's heb ik nooit in de reparatie gekregen.
Wel interessant wat je schrijft over de toepassing van de ECH83 in auto radio's.
Die werden echter toen ik dat werk deed, te oud bevonden om nog te repareren.
Wel heb ik nog de oude ZW TV's uit de '60'ger jaren nog gerepareerd.
Daar zat dan nog een ECH83 in en in de latere de ECH84 die echt niet
verwisselt kon worden met de ECH83 of ECH81.

Enkele jaren geleden kocht ik een radio via M PL waar een ECH83 op de plaats van de
ECH81 zat. Die radio speelde daar beter op als met een goede ECH81.
De Spanningen op deze buis waren erg laag. Oorzaak verlopen R's.
Na vervanging van de verlopen R's, speelde die radio beter op een ECH81 als op de
ECH83.
Mijn conclusie was toen: Die ECH83 kon nog op lagere spanningen goed werken.
Hoewel de ECH81 en ECH83 buizen heel veel gelijkheid hebben, zijn ze toch verschillend.
Philips heeft ze voor verschillende doeleinden gemaakt.
Cees.

--
CornelisBB


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum