Zelfgebouwde buizenpaasei radio anno 2009 (Techniek Radio/TV)

door humfred ⌂ @, Dubai, 25.01.2021, 16:56 (1404 dagen geleden) @ Corne
Bewerkt door humfred, 25.01.2021, 17:44

Het zijn allemaal goed bedoelde tips. Dat al dan niet twisten van de gloeidraad-toevoerleidingen is eigenlijk bedoelt om de bromspanning rond de gloeidraad-leidingen te beperken. Voor instraling in andere gevoelige delen van een schakeling.
Ik wil niet zegen dat het niet helpt maar zal eerder marginaal zijn.
Een 9 mA/V EL3N mag dan wel behoorlijk steil zijn, maar je hebt 4,2 volt nodig voor volle uitsturing. Bromgevoelig is dat helemaal niet.
Ook het wel of niet toepassen van een smoorspoel zal zeker helpen maar zonder smoorspoel gaat het ook.
Het gedwongen symmetreren van de gloeispanning met 2 weerstanden van 47 ohm is zinvol bij versterkers met gevoelige voortrappen. Niet echt bij dit ontwerp. En wil je het echt goed doen dan gebruik je een draadgewonden regelbare potentiometer van 100 ohm en je regelt af op minimum brom.
Echte vette brom ontstaat door een bouwfout, ontwerpfout of defect onderdeel.
Een ratel-C voorkomt modulatiebrom. Echter heeft Hans de lijn van de EF6 naar de EL3N al onderbroken en de brom was er nog steeds. Dus een ratel-C helpt hier ook niet meer. Door de onderbreking van de koppel-C ligt de vorige trap geheel dood of in coma, beter gezegd en galvanisch niet meer aangesloten. Er is zodoende geen sprake van afstemming meer.

Ik kan me als laatste tip voorstellen dat de jongen die dit met veel engagement en toewijding gebouwd heeft een fout gemaakt heeft en misschien één der anoden van de AZ1 verkeerd op de buisvoet heeft aangesloten en de buis op 1 anode draait. Dan is er weer sprake van enkelvoudige gelijkrichting. Dat kan een behoorlijke 100 Hz brom doen ontstaan.
Ook interessant om te weten....wat is de totale stroom-afname van de schakeling?

Verder, om het hele "drama" rond de AZ1 met aparte gloeistroom voeding te omzeilen, zet er een EZ80/81/90 in en je hebt indirecte verhitting en je kunt deze buis dan gewoon in het gloeidraad circuit opnemen zonder aparte gloeistroom transformator.

De uitgangstransformator zit behoorlijk ver van de beide voedingstrafo´s en staat haaks. Ook hier geloof ik niet echt in een verbetering.

Puur voor mijn interesse...wat is de anodespanning van de EL3N, De -Vg1 (negatieve roosterpanning) van de EL3N (die meet je op de kathode, punt 4 van de voet van de EL3N in dit geval) t.o.v. massa en hoe hoog is de gloeispanning van de AZ1 ?


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum