vervangen metertje AVO buizentesters VCM Mk.III & Mk.IV (Techniek Radio/TV)

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 26.07.2009, 23:04 (5598 dagen geleden) @ Philip

....waarop Avo al reeds wat foutjes heeft gemaakt en dat is R35 onbekend en R 36 190-200-Ohm ook iets waar een variant in zit van 10 Ohm als ik naar R 36 kijk .


Hallo Philip,
Wat je schrijft is eigenlijk terug te voeren tot een leesfout, in het schema staat dat het een 190 Ohm weerstand betreft waarop met weerstandsdraad doorgewikkeld ('overwound') is tot 200 Ohm. Er wordt dus 10 Ohm bijgewikkeld tot er een weerstand om een weerstand van 200 Ohm te creëren.

Nu als ik een Avo mk3 met een Avo mk 4 vergelijk en zeker die van mij een mk4 zitten daar meer diode,s in dan als jij in jou omschrijving op het forum weergeeft ,ook daarin zitten verschillen.

De MK4 is gedurende zijn productiespanne behoorlijk van dioden ontdaan. Een MK4 dateert van eind jaren vijftig/eerste helft jaren zestig. In het begin van die periode waren de Si dioden nog niet bestand tegen hoge spanningen, dat werd later beter en toen zijn er in de MK4 enkelvoudige dioden toegepast in plaats van de vele dubbele (in serie geschakelde) dioden. Wat je daar ziet is niet meer dan een logisch gevolg van de ontwikkelingen in de halfgeleidertechniek.
De MK3 is van oudere datum, daar zitten dus slechts de hoogstnoodzakelijke buisdioden in en geen dure buisdiode in de anodeleiding.

Maar laten we aannemen dat ik in mijn Avo Mk 4 een nieuwe meter moet plaatsen dan zou ik jou verhaal volgend met een meter van 50 uA en een inwendige weerstand van 2500 ohm bijna gelijk aan het bestaande metertje en tevens een aanpassing van R 36 naar 252 ohm verwijderen R 35 link bij de MK 3 van 125volt naar 200volt of de link bij MK 4 150volt naar 200volt te plaatsen de goede richting zijn ingeslagen en kan ik aannemen dat de steilheidsmetingen na een nieuwe calibratie weer een topmeter heb staan.

Dat kun je niet aannemen, wat ik in mijn laatste reactie geschreven heb heeft enkel betrekking op de anodestroommeting.
Voor de steilheidmeting voorzie ik in een MK3 op het eerste gezicht in het gevoeligste bereik een probleem; er is n.l. geen weerstand waarmee de afwijking van de nieuwe meter gecompenseerd kan worden. In de MK4 zit nog een weerstand R39 die in het gevoeligste bereik na verkleining mogelijk de zaak kan redden.
In het hoge steilheidsbereik is de zaak wel goed te krijgen door R32 kleiner te maken.

Verder zul je problemen krijgen met back-off bij grote anodestromen vanwege de hogere R36. Uit mijn eerdere overzichtje (10V vs 12,5V over R36 bij Ia=100mA) kun je afleiden dat het tot ca. 80 mA nog wel zal gaan, maar daarboven gaat het niet meer. Er is in een MK4 in ieder geval geen extra ruimte in de back-off spanning, tenzij je die spanning met een extra trafo verhoogt.
De back-off spanning wordt over de meter-voorschakelweerstanden gezet en de met 'back-off' weg te werken spanning daarover is ook hoger geworden vanwege de hogere R36.

Kijkend naar het circuit voor de inter-electrode lekmetingen zie ik dat daarvoor de calibratiespanning gebruikt wordt. Als je dat calibratiepunt weer op de juiste plaats weet te brengen door zoals Hein beschrijft de link naar een bruikbare trafo-tap te verzetten dan moet dat moeten ook deze lekmetingen weer goed gaan.

De roosterstroommeting (GAS) zal nog binnen 1% kloppen mits ook R34 verwijderd wordt.

Vr. groet, Ron


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum