Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis) (Algemeen)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19.10.2009, 22:08 (5513 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door Ed van der Weele †, 19.10.2009, 22:35

In dit geval ben ik het spoor ook volledig bijster.
Bij de B443 en C453 hebben we met een direct verhitte kathode te maken
en ligt de kathode daarmee ook direct aan de gloeispanning.

In de 634A met de C453 zijn die weerstanden tussen de gloeispanning niet
toegepast en speelt de radio correct.

In de 2531 en 2534 met een B443 zijn die weerstanden wel toegepast en
naar alle waarschijnlijkheid niet voor niets.

Het enige verschil wat ik tussen deze buizen kan vinden is de stroom die
de gloeidraad trek. De B443 150mA en de C453 250mA.

Als ik het allemaal correct op een rijtje heb, zou een B443 in een 634A ook
moeten brommen. Als dat daadwerkelijk zo is, zit toch een verschil in deze
buizen.

Welke buis wordt gebruikt maakt voor het principe van de werking niets uit. Het gaat nu even over het fenomeen waarom een buis met een direct verhitte kathode niet bromt.
Hieronder mijn theorie. Als ik een redenatiefout maak hoor ik het ongetwijfeld :-D

[image] (Tekening B443 Frank Philipse)

[image]

De gloeidraad en dus ook de kathode bestaat uit een dubbelgevouwen draad (model haarspeld). Als op de gloeidraad een wisselspanning wordt aangesloten is de stroom in de linker tak in tegenfase met de stroom in de rechter tak. De elektromagnetische velden in die twee takken heffen elkaar dus op. Met als gevolg dat de brom minimaal zal zijn.

Dan de kathodestroom. Hiervoor moet een galvanische verbinding met de negatieve pool van de gelijkspanningsvoeding (200 Volt = of zo) aanwezig zijn. Meestal is die negatieve pool het chassis.
Één van de aansluitingen van de gloeidraad/kathode aan het chassis leggen gaat niet, want dan staat op de andere aansluiting van de kathode 4 Volt wisselspanning. Gevolg: brom.
De gloeidraad moet daarom symmetrisch worden gevoed.

[image]
[image]

Bij de Philips 2531 heeft men daarvoor aan elk uiteinde van de gloeistroomwikkeling een weerstand gemonteerd die met het chassis is verbonden.
Bij de Philips 634A heeft men een middenaftakking op de trafowikkeling gemaakt die met het chassis is verbonden.
Het effect is gelijk. De 2531 verspilt alleen wat meer energie omdat door de twee weerstanden - die voor de gloeistroomwikkeling in serie staan - een niet nuttig gebruikte stroom vloeit. Waarom men daarvoor heeft gekozen? Dat weet alleen meneer Philips.

Hoe de schakeling werkt met de vervangende buis EL95 heeft Wolfgang al uit de doeken gedaan.

En dan is er nog het verschil dat Hans op de Camp constateerde in zijn openingsbericht. Dat lijkt me alleen te verklaren door het ene en het andere toestel nauwkeurig te onderzoeken. Theoretisch zou de schakeling waarmee deze thread begon altijd moeten brommen.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum