Hier snap ik niks meer van........(vervangbuis) (Algemeen)

door Evert de Keijzer @, Zutphen, 20.10.2009, 04:55 (5513 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Mijn uitleg,

Het stuurrooster zit in de nabijheid van de gloeidraad en of kathode
Als in die omgeving een wisselende spanning aanwezig is, zal dat omgezet worden in een stroomverandering in de buis
Dit fenomeen is na te bootsen als je onder normale omstandigheden je vinger in de nabijheid houd van je stuurrooster aansluiting bv. vinger op roosterlekweerstand
als je nu de gloeispanning van een direct verhitte buis met 1 zijde aan massa verbind
zal de andere zijde het stuurrooster beïnvloeden
daarom o.a zijn er buizen gemaakt met een aparte kathode als afscherming
Dus als er direct verhitte buizen worden gebruikt in een schakeling moet je de gloeispanning met een gelijkstroom voeden,
of wat in het algemeen word toegepast een in balans gevoede gloeidraad
dit bereik je door de trafo gloeistroom wikkeling in balans uit te voeren dus middenaftakking
of als er geen midden aftakking is in balans te brengen door middel van weerstanden
op die manier zal zowel negatieve als positieve spanning in gelijke orde terecht komen op het stuurrooster en dat heft elkaar op
en zal geen stroomverandering in de buis veroorzaken dus geen brom
in deze balans uitvoering kun je nooit een buis gebruiken met een aparte kathode die verbonden is met 1 zijde van de gloeidraad
alleen buizen met een aparte kathode aansluiting zijn te gebruiken als de kathode in balans word gebracht d.m.v. 2 weerstanden
Ik hoop dat ik enig licht in de duisternis heb gebracht

Vriendelijke groet,

Evert de Keijzer


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum