Buizentester repareren (Techniek Radio/TV)

door Samuel @, 15.06.2011, 18:19 (4911 dagen geleden) @ John Hupse †

Hierbij het vervolg mijn buizen tester perikelen.


Ik heb inderdaad besloten het toestel niet in de vitrine te zetten maar er een andere potmeter in te zetten. Gelukkig had mijn vader in er nog één liggen in zijn "magazijn"met oude onderdelen.
Het asje was 6 mm en paste precies in de knop. Het montage gat 2.5 mm groter gemaakt en de potmeter gemonteerd. Van de oude potmeter is de diameter van de schroefdraad is maar 1 mm groter dan die van het asje. Op de foto is wel te zien waarom. Dit bedoelde ik in met de opmerking van ''slanke" potmeter.


[image]


Nu klopte de schaal voor de stuurrooster spanning bij de draaiknop tot op ongeveer een tiende volt met de gemeten waarde. Een goed resultaat. Deze spanning meet ik met een fluke 79 en niet met het oude mavo metertje op de foto. Voldoende inwendige weerstand denk ik. Ooit zal er ook nog wel eens een AVO8 komen

Nu ben ik al mijn buizen opnieuw gaan testen met een substantieel ander ressultaat :-(. Zoals verwacht maten de lf penthodes nog redelijk hetzelfde maar hf tetrodes met een emissie van 130%
heb ik niet meer. Dat is nu rond de 70%. Al mijn (jawel !) 6 tetrodes blijken vele 10 tallen procenten
slechter als met de eerste metingen. Resultaat; tester in orde, buizen blijkbaar minder tot niet.


De link welke Anton stuurde verwijst inderdaad naar hetzelfde appaat als die van mij. Ik heb de bedrading even nagelopen en dit lijkt hetzelfde. Met een ohmeter is een galvanische verbinding te meten tussen de pennen van de netstekker en zowel de gloeidraad ,schermrooster als anode aansluitingen. De voeding van de We237 waar ik min of meer als vergelijk vanuit ging is toch anders. Alles in de We 234 hangt dus gewoon direct aan het net!

Zoals reeds eerder gemeld vond ik het vreemd dat met wisselspanning een buis door te meten is. Inmiddels begrijp dat de anodestroom vanwege de gelijkrichtende werking van de buis eigenlijk al min of meer gelijkstroom is (steeds de positieve periode van de sinus). Toch bleef ik het appart vinden dat de rooster voorspanning ook wisselspanning is. M.i wordt wisselspanning juist op een stuurrooster gezet om versterkt te worden. Ik vermoed dat de truck zit in het feit dat de wisselspanning welke een negatieve roosterspanning moet verzorgen precies in tegenfase is met die op de anode. Wanneer de anode momenteel positief is zal het stuurrooster op hetzelfde moment negatief zijn. Wanneer het positieve periode van de sinus op het stuurrooster staat is de anode maximaal negatief en zal er geen anode stroom lopen en wordt er ook niets gemeten.
E.e.a. heb ik met een scope kunnen meten. Op de plaatje is de grote sinus de anode spanning en de kleine sinus de stuurrooster spanning.


[image]


Ik denk dat ik nu voldoende weet en voldoende vertrouwen in mijn tester heb om verder mee te kunnen

Iedereen nogmaals bedankt voor de reakties


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum