Buizentester repareren (Techniek Radio/TV)
Samuel,
prima resultaat!
M.i wordt wisselspanning juist op een stuurrooster gezet om versterkt te worden. Ik vermoed dat de truck zit in het feit dat de wisselspanning welke een negatieve roosterspanning moet verzorgen precies in tegenfase is met die op de anode. Wanneer de anode momenteel positief is zal het stuurrooster op hetzelfde moment negatief zijn. Wanneer het positieve periode van de sinus op het stuurrooster staat is de anode maximaal negatief en zal er geen anode stroom lopen en wordt er ook niets gemeten.
klopt precies, de stuurroosterspanning is om deze reden in tegenfase met de anodespanning.
Zoals verwacht maten de lf penthodes nog redelijk hetzelfde maar hf tetrodes met een emissie van 130% heb ik niet meer. Dat is nu rond de 70%. Al mijn (jawel !) 6 tetrodes blijken vele 10 tallen procenten slechter als met de eerste metingen.
Deze Neuberger tester is geen echte emissietester, maar meet de anodestroom bij een door de testerfabrikant gekozen buisinstelling. Wanneer de anodestroom 70% is van de door Neuberger opgegeven waarde betekent dit dat de buis nog prima in orde is.
Je meet met een dergelijke tester dus niet de emissiewaarde, of een andere grootheid die je direct kan relateren aan slijtage. Je meet alleen de anodestroom die je vervolgens m.b.v. een tabel vergelijkt met de anodestroom die indertijd door Josef Neuberger empirisch is vastgesteld. De fabrikant zegt hier zelf het volgende over in de gebruikershandleiding van haar toestel:
Dit relativeert dit soort anodestroom-metingen enigzins, denk ik. Het gaat trouwens helemaal niet om een "Überwerte", we mogen immers aannemen dat een nieuwe buis optimaal werkt en dus de norm (= 100%) zou moeten zijn. Maar het is nu eenmaal niet goed mogelijk om door middel van het meten van de anodestroom de slijtage aan een buis te bepalen, vandaar dat men dan maar iets roept om de spreiding in de meetresultaten te "verklaren".
Testers van b.v. Funke en Philips meten volgens precies dezelfde methode, soms met gelijkstroom, soms met wisselstroom. Dit maakt voor de meetresultaten niets uit.
Voor echte emissiemetingen heb je een emissietester nodig, voor steilheidsmetingen aan buizen ben je het beste uit met een steilheidstester.
Voor het opmeten van komplete buizenkarakteristieken bestaan speciale (dure) testers.
Berichten in deze thread:
- Buizentester perrikelen -
Samuel,
07.06.2011, 18:58
- Buizentester perrikelen - Anton van den Oever, 07.06.2011, 19:40
- Buizentester perrikelen - John Hupse †, 08.06.2011, 18:21
- Buizentester perrikelen -
henkk,
09.06.2011, 00:21
- Buizentester perrikelen -
John Hupse †,
09.06.2011, 08:34
- Buizentester perrikelen -
Samuel,
10.06.2011, 18:26
- Buizentester perrikelen -
Hugo Sneyers,
10.06.2011, 18:57
- Buizentester perrikelen -
Samuel,
10.06.2011, 19:17
- Buizentester perrikelen - Arjan Havelaar, 10.06.2011, 20:01
- Buizentester perrikelen -
Samuel,
10.06.2011, 19:17
- Buizentester perrikelen - Anton van den Oever, 10.06.2011, 20:44
- Buizentester repareren -
John Hupse †,
11.06.2011, 06:44
- Buizentester repareren -
Samuel,
15.06.2011, 18:19
- Buizentester repareren - John Hupse †, 15.06.2011, 19:34
- Buizentester repareren -
Samuel,
15.06.2011, 18:19
- Buizentester perrikelen -
Hugo Sneyers,
10.06.2011, 18:57
- Buizentester perrikelen -
Samuel,
10.06.2011, 18:26
- Buizentester perrikelen -
John Hupse †,
09.06.2011, 08:34