Over negatieve roosterspanning gesproken..... (Algemeen)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15.07.2008, 16:55 (5771 dagen geleden) @ John Hupse †

Tussen die smoorspoel en het chassis zit een pertinax plaat. De boutjes om die spoel vast te zetten gaan door rubber tules. Onder één van die boutjes zit een soldeerslip waar R103 weer aan zit.


Deze constructie dient om de metalen kern van de smoorspoel te isoleren van het chassis. De kern wordt via de weerstand op ongeveer dezelfde potentiaal gebracht als de wikkeling zodat er minder hoge eisen hoeven te worden gesteld aan de isolatie tussen kern en wikkeling.

Kennelijk had men een tekort aan doorslagvast isolatiemateriaal...
Of die smoorspoelen voldeden niet op dit punt, en men moest ze toch gebruiken...

Zoiets vermoedde ik eigenlijk, maar ik heb deze gedachte opzijgezet omdat het me te banaal leek.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum