Omgaan met de zelfbouwbuizentester, het vervolg (Algemeen)

door humfred ⌂ @, Dubai, 31.12.2016, 17:08 (2886 dagen geleden) @ Buizengek
Bewerkt door humfred, 31.12.2016, 17:25

Misschien niet een direkt antwoord op je vraag maar ik beoordeel de toestand van een buis in eerste instantie op de emissie.
De steilheid van een buis gaat niet "kapot" tenzij de emissie terug loopt.
De steilheid wordt namelijk bepaald door de mechanische afstand tussen de roosters, vorm en spoed van de roosters ten opzichte van kathode en anode en is af te leiden in de Ia/Vg karakteristiek. En de natuurlijk de emissie.
Nu is het zo dat vooral buizen met hoge emissie relatief snel verslijten. De levensduur van een EL84 zal duidelijk korter zijn dan die van een EF80 die op een laag pitje staat.
Ik heb maar heel zelden werkelijk slechte ECH´s, EF´s, EABC´s, EAA´s, etc. gezien.
Maar wel vele EZ80´s, AZ1´s, EL84`s die voornamelijk geen of onvoldoende emissie vertoonden.
Bij een katteoog hoef je eigenlijk niet te meten want dat zie je in feite onmiddelijk.
En heeft een buis een mechanische storing dan vind je dat met wat geluk en "Fingerspitzengefühl" door op de buis te kloppen met de achterkant van een schroevendraaier. Je hoort het vaak of ziet dan vonkoverslag in de buis.
Om een gloeidraadbreuk te lokaliseren, dat is ook geen rocketscience. :-)

Verder raad ik je aan om de grondbeginselen van de buizentechniek te leren en in je op te nemen door middel van veel lezen in boeken en op het web. Heb je de werking van een buis goed begrepen dan is de omgang en het testen met behulp van een buizentester niet echt moeilijk.
(het is niet mijn bedoeling om je te beledigen of je kennis in vraag te stellen, ik wil alleen maar goed advies geven)
Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de buizentechniek, heb er een hobbie van gemaakt en ben er als kind al door mijn vader door gestimuleerd en ben er mee opgegroeid. Mijn vader ging er vaak voor zitten met me en heeft me enorm geholpen door er tijd in te steken en heeft me geleerd wat de steilheid van een buis is en hoe dat zit met versterking en Ia Vg karakteristieken, roosterstroom, Klasse A, B, C en noem maar op. Hij leeft niet meer maar ik kan zijn kennis nog enkele jaren verder inzetten. :-)

Had ik bijvoorbeeld een probleem met een eindtrap in een radio en ik kwam er niet uit dan was zijn eerste vraag aan mij: "hoe hoog is de negatieve roosterspanning?" Ga die eerst maar eens meten. En natuurlijk maakte ik de fout door aan het stuurrooster te meten en begreep niet dat ik daar niets meette. Totdat ik begreep dat je de negatieve roosterspanning aan de kathode meten moest. (bij een kathode weerstand). Zo heb ik langzamerhand begrepen hoe buizen werken.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum