Veiligheidsaarding (Algemeen)
In de vraagstelling over Versterkerchassis aan aarde? is de vraag of dit kan / mag i.v.m. de veiligheid.
In antwoord daarop gaf Kris aan dat dit, gezien de leeftijd van de versterkers, wel zo handig is.
Voor een "gebruiker" is dit ook zo. Immers als één van de componenten een mindere isolatieweerstand heeft, schakelt de aardlekschakelaar uit, mits aanwezig. Veiligheid gegarandeerd.
Voor de "hersteller/reparateur/hobbyist/prutser" is het een ander verhaal. De "aarde" van het lichtnet is nu aanwezig op de werkplek in de vorm als massa van het chassis. Dat is niet geheel zonder risico.
Stel, je bent aan het meten en je schiet uit en maakt per ongeluk met de ene hand contact met de hoge spanning en je andere hand het chassis vasthield, dan krijg je een optater. Ook nu zal de aardlekschakelaar uitschakelen.
Dit is te voorkomen door de massa van het chassis los te koppelen van het lichtnet door een twee-polige verloopstekker, dus géén randaarde te gebruiken.
Een scheidingstrafo is sowieso aan te bevelen zeker bij niet-gescheiden apparatuur zoals U-toestellen, maar heft het bovengenoemde probleem niet op.
Een veiligheidstrafo ook niet (volgens een oude NEN1010 heeft een veiligheidstrafo een max. uitgangsspanning van 42V, bedoeld voor het aansluiten (metalen) handgereedschappen).
In dezelfde NEN1010 staat dat het werken achter een scheidingstransformator met randaarde verboden is!
Het is aan te bevelen de isolatieweerstand van de componenten in versterker die verbonden zijn met het chassis te testen en zonodig te vervangen (weerstanden, condensatoren, de nettrafo) om problemen naderhand te voorkomen. Dan heb je ook geen randaarde van het lichtnet nodig en voorkom je naderhand allerlei brom- en aardlusproblemen.
Gr. Paul
Berichten in deze thread:
- Veiligheidsaarding -
verbeek,
28.01.2018, 08:55
- Veiligheidsaarding - Maurice, 28.01.2018, 09:04
- Veiligheidsaarding -
Hans van der Marel,
28.01.2018, 09:44
- Veiligheidsaarding - Leo Bolier, 28.01.2018, 10:21
- Veiligheidsaarding - Ouwe Schipper, 28.01.2018, 10:22
- Veiligheidsaarding -
kris,
28.01.2018, 11:08
- Veiligheidsaarding - Hans van der Marel, 28.01.2018, 11:19
- Veiligheidsaarding -
Boudewijn,
28.01.2018, 11:22
- Veiligheidsaarding - huub.jak, 28.01.2018, 11:41
- Veiligheidsaarding -
Maurice,
28.01.2018, 19:00
- Veiligheidsaarding -
Maurice,
28.01.2018, 21:39
- Veiligheidsaarding -
kris,
29.01.2018, 07:08
- Veiligheidsaarding -
Maurice,
29.01.2018, 15:09
- Veiligheidsaarding - kris, 30.01.2018, 18:03
- Veiligheidsaarding -
Maurice,
29.01.2018, 15:09
- Veiligheidsaarding -
kris,
29.01.2018, 07:08
- Veiligheidsaarding -
Maurice,
28.01.2018, 21:39
- Veiligheidsaarding - Cornelis B-B., 28.01.2018, 15:46
- Veiligheidsaarding - Piet van der Pol, 28.01.2018, 11:26
- Veiligheidsaarding - soundman2, 28.01.2018, 18:07
- Veiligheidsaarding -
verbeek,
29.01.2018, 07:24
- Veiligheidsaarding -
doeve,
29.01.2018, 23:30
- Veiligheidsaarding - huub.jak, 30.01.2018, 08:45
- Veiligheidsaarding -
Maurice,
30.01.2018, 11:45
- Veiligheidsaarding -
huub.jak,
30.01.2018, 12:19
- Veiligheidsaarding - Hugo Sneyers, 30.01.2018, 14:52
- Veiligheidsaarding -
John Hupse †,
30.01.2018, 14:56
- Veiligheidsaarding -
huub.jak,
30.01.2018, 15:17
- Veiligheidsaarding - Peter1952, 30.01.2018, 16:40
- Veiligheidsaarding - John Hupse †, 30.01.2018, 16:44
- Veiligheidsaarding - Eleen, 30.01.2018, 16:47
- Veiligheidsaarding -
huub.jak,
30.01.2018, 15:17
- Veiligheidsaarding -
Peter1952,
30.01.2018, 16:28
- Veiligheidsaarding -
huub.jak,
30.01.2018, 17:50
- Veiligheidsaarding -
Peter1952,
30.01.2018, 18:00
- Veiligheidsaarding -
Eleen,
30.01.2018, 18:14
- Veiligheidsaarding - huub.jak, 30.01.2018, 18:31
- Veiligheidsaarding -
Eleen,
30.01.2018, 18:14
- Veiligheidsaarding -
Peter1952,
30.01.2018, 18:00
- Veiligheidsaarding -
huub.jak,
30.01.2018, 17:50
- Veiligheidsaarding -
huub.jak,
30.01.2018, 12:19
- Veiligheidsaarding -
doeve,
29.01.2018, 23:30
- Veiligheidsaarding - Forumbeheer, 30.01.2018, 18:40