Veiligheidsaarding (Algemeen)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 30.01.2018, 14:56 (2271 dagen geleden) @ huub.jak

Huub, ik neem toch aan dat je hier een grapje maakt. De roosterlekweerstand dient slechts om het rooster met de nul van de schakeling te verbinden. En is dus niet verantwoordelijk voor het "negatief", noch voor het leegzuigen van het chassis.

De negatieve roosterspanning is de spanning tussen het rooster en de kathode. Wanneer het rooster is verbonden met de nul geldt dat de negatieve roosterspanning gelijk is aan de inverse van de kathodespanning (zie hiervoor de Tweede Wet van Kirchhoff).

Of het chassis nu met de nul is verbonden, of juist niet, of met de randaarde, of juist niet, maakt dus niet uit v.w.b. de negatieve roosterspanning. In alle gevallen is bij deze schakeling de negatieve roosterspanning gelijk aan de inverse van de kathodespanning.

Je kunt, technisch gezien, het chassis ook met b.v. de plus van de anodespanning verbinden, maakt eveneens niet uit. Dat men dit meestal niet doet is een ander verhaal (aanrakingsgevaar).

De gaten die je vaak ziet in een radiochassis duiden dus niet op een plaatselijk gebrek aan elektronen, maar zijn meestal van te voren al aangebracht, vaak met een pons of met een metaalboor.

Het preventief vervangen van alle roosterlekweerstanden is verder overbodig, zelfs al lijkt het alsof deze weerstanden hun buikje met iets vol hebben gezogen. Ik weet wel dat er Fransen zijn die "pour la sécurité" alles maar vervangen, maar die zijn minder goed op de hoogte.

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum