CV 2128 = ECH81…… of toch niet helemaal? (Algemeen)

door verbeek @, Zutphen, 08.05.2016, 04:41 (3123 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Bewerkt door verbeek, 08.05.2016, 05:20

Ik heb er wel een idee over hoe dit gegaan is:
Deze buizen komen voor 99,99% zeker uit ex militaire stock. Schijnbaar was er halfverwege 1976 nog behoefte aan de CV 2128 voor reparatie van apparatuur welke nog steeds in gebruik was en dus werd er nieuwe voorraad besteld.
Echter ook toen al was hier bij de fabrikanten geen stock meer van.
Speciale levering dus, met bijbehorend prijskaartje. ;-)
Van de ECH81 waren blijkbaar genoeg en dus werd deze oude voorraad (sept. 1966) van CV2128 opdruk voorzien en in een nieuw doosje gedaan, iedereen tevreden toch?

Anton,

Als je naar het doosje kijkt, zie je er het NSN (Nato-Stock-Number) op staan. Dat is in het geval van de CV2128: NSN 5960-99-000-2128, 100% militair, zie afbeelding.

[image]

Dit is een foutieve opdruk, van het laatste getal is de tweede 2 vergeten...

Overigens was het bij Defensie zo dat nieuwe apparatuur inclusief opleiding en reserve delen besteld werd.
Bijvoorbeeld een nieuwe radio met specifieke kenmerken, die voldoet aan de MilSpec.
Fabrikanten werden benaderd voor een offerte, inclusief de reservedelen voor de levensduur (ELOT, End Life Of Type), zeg tien jaar. De prijs voor die ontvanger is dus met reservedelen bij een gemiddelde slijtage van een buis.
De fabrikant heeft de verplichting om in die periode van tien jaar Defensie te voorzien van bijv. de CV2128. Worden er in deze periode meer buizen verbruikt dan verwacht, dan heeft de fabrikant pech en zal moeten blijven leveren tegen de afgesproken prijs. De fabrikant speelt daar natuurlijk op in door de prijzen wat hoger aan te bieden. In de hogere prijs zit namelijk ook de opslagkosten van de geproduceerde buizen en (eventuele aanhouden) machines en materialen.
Als er na de ELOT nog gebruik wordt gemaakt van de ontvanger (om wat voor reden dan ook), is de situatie anders. De fabrikant bepaald de prijs en Defensie heeft maar te knikken. Bij eenvoudige buizen zoals de CV2128 kan Defensie ook de markt op gaan en bij andere fabrikanten aankloppen, wat ook gebeurt.
In de nadagen van de RACAL R17 bij de Landmacht (zo halverwege de jaren 80) zie je andere merken in de Racal verschijnen. Zoals Zaerix, een firma die oorspronkelijk Royal Air Force apparatuur onderhoud en bij buizenfabrikanten bestellingen pleegt met Zaerix eigen opdruk. Ook al komen die buizen aan de andere kant van het IJzeren Gordijn vandaan. Defensie koopt buizen bij Zaerix in, ze voldoen immers aan de MilSpec, en worden geplaatst in ontvangers die achter in de Achterhoek stonden om het 'Rode gevaar' in de gaten te houden....

Terug naar het onderwerp, de CV2128 met de opdruk YDD heeft een andere gaasconstructie dan de ECH81 YDD. Twee rechthoekige gaten te hoogte van de steundraden aan beide zijden. Misschien zijn er meer (inwendige) constructieverschillen.

[image]

Links de CV2128, rechts een ECH81.

Datumcode ECH81 is Z6D3, Fabriek in Monza, derde week van april '66; van de CV2128 iets onduidelijks, Z(gespiegelde en op z'n kop staande 3)J(en een vlekje).

Gr. Paul


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum