Is deze scheidingstrafo geschikt ? (Algemeen)

door Mans Veldman @, Leidschendam, 30.11.2018, 16:30 (1968 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door Mans Veldman, 30.11.2018, 17:08

De meeste apparaten met een netvoedingstrafo hebben een fysieke scheiding ten opzichte van het lichtnet. Evenwel hebben de meest apparaten toch een verbinding met de veiligheidsaarde. Dus waarom zou een doorlopende aarde zinloos zijn?

Het betreft dan Klasse-I apparatuur, deze heeft verplicht een veiligheidsaarde. Klasse-II apparatuur (dubbel geïsoleerd) heeft geen aarde. De aarde bij Klasse-I geeft bescherming tegen fouten aan de primaire zijde van de voedingstrafo.

Het doel van de aarde is om te voorkomen dat de behuizing onder spanning komt te staan. De veiligheidsaarde werkt omdat deze bij de verdeler/trafohuisje met de nul is verbonden. Een verbinding tussen fase-nul, of fase-aarde laat de zekering en/of aardlekautomaat aanspreken.

Bij gebruik van een scheidings- / veiligheidstrafo is de verbinding tussen aarde-nul niet aanwezig (de secundaire zweeft t.o.v. aarde). Ga je nu bewust of onbewust (defect apparaat) een verbinding tussen de zwevende secundaire en aarde maken dan krijg je bij aanraken van de zwevende secundaire toch een optater. Tussen de zwevende secundaire en een geaard object (b.v. centrale verwarming) meet je dan ook gewoon 230V terwijl men dit niet verwacht (ik gebruik toch immers een scheidingstrafo).

Doortrekken van de aarde kan een scheidingstrafo onveilig maken en geeft een onterecht gevoel van veiligheid en dat moet voorkomen worden. Wil je achter de scheidingstrafo toch een veiligheidsaarde gebruiken (randaarde stopcontacten i.c.m. aardlekschakelaar) dan moet deze aarde verbonden zijn met een van de secundaire aansluitingen. De veiligheidsaardes voor en achter de trafo zijn niet met elkaar verbonden. Het systeem achter de secundaire zweeft dan nog steeds, maar heeft wel een duidelijke fase en nul gekregen. Deze opzet is gebruikelijk in grotere installaties (industrie, ziekenhuizen, walstoom voor schepen) maar niet op de hobbytafel zoals Kris ook al aangeeft.

Omdat een scheidingstrafo in metalen behuizing een Klasse-I apparaat is moeten de metalen delen geaard zijn.

Nog een duidelijk plaatje van Ed vd Weele (R.I.P)
[image]

Veiligheidsaarde achter trafo (plaatje van internet)
[image]

--
Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum