Stabilisatie met Europese buizen? (Techniek Overig)

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 02.05.2020, 11:20 (1665 dagen geleden) @ RobH

Eigenlijk heb ik een paar vragen over het schema van de GM4560. Het gaat om het aangepaste schema helemaal onderaan in de servicedocumentatie.

In de onduidelijke en niet makkelijk leesbare documentatie gaat het in ieder geval om 2 verschillende modificaties.
De eerste betreft een beschrijving van 4-6-'47:


[image]


Afgaand op de schema's komt deze modificatie voor op een document van 18-4-'47.

De aanpassing gaat met name over het vervangen van de batterij voor de referentiespanning door een VR-buisje.

Dat is de wijziging naar het /01 model en de hele modificatie wordt beschreven in maart 1954. De daadwerkelijke invoering van de /01 zal eerder plaatsgevonden hebben maar een datum is uit de documentatie niet te traceren.
Het door jou weergegeven (vereenvoudigde) schema hoort bij het /01 model.

Klaarblijkelijk zat er een bromcomponent in die verholpen kon worden door een aanpassing te doen op het origineel. De invloed lijkt mij marginaal met de minimale spanningsval over de 27 Ohm in de nullijn en de maximale spanningsval over de 2M7 vanaf de ongestabiliseerde spanning?

Die beide weerstanden zitten er vanaf het begin (1940?) al in, dat is in de schema's te traceren. Grofweg worden de rimpelspanning en netspanningfluctuaties daarmee 100dB verzwakt naar het ingangscircuit van de stuurbuis EF6 gebracht.

Het zal een mate van 'verfijning' in rimpelonderdrukking hebben gegeven maar ook m.i. is de invloed daarvan zeer marginaal. De reden zal de niet oneindig hoge versterking van het regelcircuit zijn geweest.
Een beetje extra rimpel 'toevoeren' kan dit tekort compenseren.

Vr. gr., Ron


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum