NSF ??? (Techniek Radio/TV)

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 21.06.2011, 13:41 (4700 dagen geleden) @ Armand
Bewerkt door Gidi Verheijen, 21.06.2011, 13:49

Beste Armand,

Het voorbeeld van de H24 is niet de eerste keer dat een fabrikant een typenummer meer dan eens gebruikte. Dat is een verschijnsel dat wel vaak voorkwam, soms met een tussenpoos van een paar jaar, soms pas na lange tijd. Als de tijd die er tussen zit kort is, betreft het meestal een kleine wijziging in het ontwerp of de uitvoering. In de beschrijving van deze types op de website van Radiomuseum.org zie je dat vaak aangeduid met de toevoeging "early" en "late" of met twee verschillende versie-aanduidingen, zoals "ver1" en "ver2". Roep maar eens de lijst van alle toestellen van NSF Hilversum op.
Ook bij een merk als Philips komt het opnieuw gebruiken van een al eerder uitgegeven typenummer voor, maar toch niet echt vaak. Philips gaf beperkte wijzigingen in een type meestal aan door een toevoeging achter de type-aanduiding, zoals bijvoorbeeld 208U-08.
Soms lijken een eerste versie en latere versie, met hetzelfde typenummer, helemaal niet meer op elkaar. Dat geldt dus voor de H24 uit 1932 en 1939.
Bijzonder onderscheidend is dat de H24 uit 1932 in Nederland gebouwd is en de H24 uit 1939 in België (Leuven).

Of het handig, logisch of verstandig is dat een typenummer meer dan één keer werd gebruikt is een filosofische vraag, waarvan ik de beantwoording graag aan anderen overlaat. In de ogen van een verzamelaar of onderzoeker kan het onhandig, onlogisch, onverstandig en onpraktisch zijn dat een typenummer vaker werd gebruikt, het feit ligt er nu eenmaal. Voor de een is het storend, voor de ander interessant en reden tot nader onderzoek.

Bij mijn onderzoek naar vooroorlogse NSF-toestellen zijn mij vele honderden typeplaatjes onder ogen gekomen en ik heb veel foto's als bewijsmateriaal. Alleen in de periode 1930-1933 komt op het typeplaatje de naam "Hilversum" in de type-aanduiding voor en dan zelfs nog niet altijd. Ik ken het fenomeen eigenlijk alleen maar van de H3, H5, H24 en H45. Hierbij werden meestal ronde typeplaatjes gebruikt.
In het seizoen 1933/1934 komen de types YD4 en WD4 uit (zonder gebruik van de letter H !) met zowel ronde als rechthoekige typeplaatjes c.q. merkplaatjes, zonder de naam Hilversum in de type-aanduiding.
Vanaf het seizoen 1934/1935 worden alleen nog maar rechthoekige, geelachtige typeplaatjes gebruikt waarop ik ook nog nooit de naam "Hilversum" heb zien staan. Dat laatste geldt vanzelfsprekend voor de toestellen die in Leuven gebouwd zijn, maar ook voor de Nederlandse exemplaren.
Zoals ik in een andere bijdrage schreef hanteerde de Nederlandse handel, in de boekjes met het zogenaamde inruilschema, voor de NSF-types tot en met het seizoen 1937/1938 steevast nog de naam "Hilversum". In redactionele stukjes in radiotijdschriften komen in de periode 1934-1940 beide schrijfwijzes voor, dus zowel bijvoorbeeld Hilversum 56 als H56.
De letter "A" achter de type-aanduiding wordt trouwens vaak weggelaten.

Gidi


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum