compressie/format schema's NVHR (Algemeen)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 11.09.2015, 11:21 (3364 dagen geleden) @ John Hupse †

ik schreef dat een schemapagina niet groter mag zijn, niet een compleet schema. Dat houdt dus meestal een A4 scan in en soms een A3. Met 350KB kom je voor een A4 in elk geval aardig uit.

Ja, maar zoals eerder gezegd is dat lang niet genoeg voor een wat groter schema. Ik noemde daarvan al een voorbeeld, er zijn veel meer voorbeelden van, in het bijzonder bij toestellen met meer dan 8 buizen. Of een dergelijk groot schema wordt afgedrukt op A3 of A4 of A5 maakt niet uit (wel voor een drukker, maar niet voor een on-line schematheek). Dat komt omdat het hele begrip "afmetingen" niet relevant is bij internet afbeeldingen.

Je kunt natuurlijk een wat groter schema altijd in 3 of 4 stukken hakken, en deze afzonderlijk uitprinten. Wanneer je b.v. een A4 printer hebt en toch een wat groter schema leesbaar wilt uitprinten (zoals b.v. het door jou genoemde voorbeeld) zal je dit op meerdere vellen A4-papier (pagina's) kunnen doen.

Bij het scannen van schema's loopt men eveneens vaak tegen het A3 formaat aan. Zie b.v. dit schema:

[image]

Dit is de RMorg versie van het schema van de Blaupunkt 24400, dus van het voorbeeld dat je zelf gebruikt. De waarde van de weerstand R881 is volkomen onleesbaar omdat de schemadelen bij RMorg niet goed aansluiten. Mijn ervaring is dat men nauwelijks bereid is om zoiets aan te passen, ook al vraag je er allervriendelijkst om.

Ik heb de schematheek-versie hiervan iets lichter gemaakt, voornamelijk omdat ik de indruk krijg dat jij een wat lichtere afbeelding fraaier vindt. Je hebt b.v. ook mensen die graag een grijze ondergrond zien bij een schema. Misschien zijn er ook wel mensen die een gekleurde ondergrond fraaier vinden. Het oplossend vermogen etc. is geheel hetzelfde gebleven. Je kunt dit zelf natuurlijk ook doen, gebruik hiervoor een willekeurig tekenprogramma.

Deze posting gaat over iets dergelijks, Hugo heeft een schema gescand van de Blaupunkt 22100 en vindt dat de printsporen op pagina 6 te licht zijn afgebeeld. Hij vraagt dus om deze wat donkerder te maken. We doen dit direct, maar omdat deze printsporen zijn voorzien van een drukkersraster ziet dat er vrij beroerd uit, en lopen de printsporen nu over in de letters en cijfers die aan de onderdelenkant van de printplaat zijn afgedrukt. Hij meldt dit vervolgens op dit forum, in deze thread. Voor de goede orde, dit is mijn eerste posting in deze thread, ik heb hier niet eerder iets over gezegd.

Bestudeer ook eens jouw eigen reaktie n.a.v. de opmerking van Hugo, deze is helaas totaal bezijden elke logica.

Om een lang verhaal kort te maken, ik zie dit allemaal met enige verbijstering aan, en plaats ondertussen een wat geschikter raster over de printsporen van pagina 6 van de Blaupunkt 22100, waarna iedereen tevreden is. Het schema zelf is dus nooit aangepast.

Nu ja, ondertussen heb je vast al uitgevogeld met hoeveel dpi deze schema's zijn gescand, ik ben benieuwd of je dit getal werkelijk kunt achterhalen. Het is mij nooit gelukt om een dpi-waarde uit een .gif file te halen, in het algemeen gesproken kan je dingen die er niet zijn immers niet achterhalen. De aanname die men hier wel eens voor gebruikt (gebruikers vragen soms de raarste dingen) is vrijwel altijd 72 dpi. Dit was lang geleden de standaardwaarde voor beeldschermen.

De denkfout die je maakt is te vergelijken met de fout die zit in de volgende redenering: "De afstand van Amsterdam naar Maastricht is 212 km. Wanneer je nu geen 100 km per uur maar 200 km per uur rijdt wordt deze afstand gereduceerd tot 106 km."

Tip: in de realiteit blijft deze afstand 212 km. Tegenwoordig moet je wel een kleine correctie toepassen, maar deze is voor de huidige generatie vervoermiddelen te verwaarlozen.

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum