UHF Radiozend-ontvanger AN/ARC-552 (Gezocht)

door onbekend, 23.04.2010, 12:44 (5126 dagen geleden) @ Ger Fust

Beste forumleden,

Als oud medewerker van Van Der Heem kan ik ook wat licht laten schijnen over de AN/ARC-552 zoals die door VDH geproduceerd is. Ik heb van 1963 to 1967 als controleur / eindcontroleur op de Telco afdeling gewerkt waar deze set gefrabriceerd werd. Als controleur heb bijna alle typen modules afgeregeld en gemeten (alleen de zendereindtrap en HF unit niet). Als eidcontroleur zijn er zeker een stuk of 200 door mijn handen gegaan. Ik heb geen foto's van het inwendige, dat was natuurlijk strikt verboden ;-). Dus alles wat ik hier zeg is uit mijn geheugen, en dan is er misschien wel wat vervaagd na bijna 50 jaar. Dus bijv. exacte buistypen weet ik niet meer.

De AN/ARC-552 zoals door VDH gemaakt voor de F104-G had een 3-traps super-heterodyne ontvanger, de eerste middenfrequentie was variabel van 10 to 20 MHz. De tweede trap was 1.80 of 1.85 MHz. Vermoedelijk was bij zijn voorganger niet omschkelbaar, maar was het resultaat van de uitbreiding van 100 KHz naar 50 KHz kanaal afstand. De derde trap was vast, als ik me goed herinner 450 of 455 KHz.
Voor de zender werd uitgegaan van een 1.8 of 1.85 MHz kristal oscillator en daarna omhoog gemengd naar een van de kanalen. De zender was amplitude gemoduleerd. De modulator had een behoorlijke bandbreedte (20 kHz) vermoedelijk voor data-transmissie. Er was een compleet onafhankelijke guard-receiver ingebouwd, vast afgestemd op 243.00 MHz. Het gehele apparaat was uitgerust met buizen, behalve de intercom versterker, die was voorzien van transistoren.

De set was opgebouwd uit verwisselbare modulen, als volgt:
- HF versterker (225.00-399.95) voor zender en ontvanger
- Variabele MF versterker (10.00-19.95 MHz)
- Vaste MF versterker (1.80 / 1.85 MHz)
- Audio versterker
- Modulator
- Zender eindtrap
- Oscillator unit
- Guard Receiver
- Intercom versterker
- MTU (Mechanical (of Motorized ?) Tuning Unit
- Power Supply

De MTU en Intercom versterker werden denk ik niet door VDH gemaakt, althans ik heb ze nooit in de fabriek ergens gezien, anders dan als compleet product. De andere modulen werden geheel of grotendeels door VHD gemaakt.
Ook qua vorm was de intercom versterker een vreemde eend in de bijt. Het was een ingeschuimd blok, alleen de transistoren zaten in klemmetjes aan de buitenzijde (Men vertrouwde ze kennenijk nog niet zo in die tijd)

De MTU was een electro-mechanische contraptie met electromotoren, relais, en nokkenschijven met blokkeerpallen, die via de tandwielplaat de afstembare modulen aandreef.

Zoals ik al zei, het was voor het overgrote deel een buizen set. De meeste buizen waren sub-miniatuur types. De HF voorversterker had 6 buizen van het noval type 2 triode versterker en 1 mengbuis, zowel voor zender als ontvanger (zoiets als ECC-80 - ECC-81, zoals toentertijd ook gebruikelijk in TV kanalenkiezers). De zender eindtrap had (geloof ik) 1 noval type buis als stuurstrap voor de zender eindbuis. Aanvankelijk kwam de eindbuis Van Raytheon of General Electric (weet ik niet precies meer) en later van Philips. De modulator had een balans-eindtrap met twee buizen van het type zoals de welbekende EL-34.

Er was een geheel gesloten geforceerd luchtkoelings systeem. In de voet van de set bevond zich een warmtewisselaar, die aan de primaire zijd gekoeld werd door lucht uit het koelingssysteem van de F104.

Op een Japanse site vond ik de volgende afbeelding:

[image]

Dit waren dezelfde componenten zoals door VDH geleverd. Hier zijn vooral het bedieningskastje en de preset-kanalen selector beter te zien dan op de VDH foto. Zie ook het uitstekende achterdeel van het grote kastje, daar zitten twee ronde connectoren aan de onderkant voor de aansluiting. De preset-schakelaar gebruikten wij ook in onze test-opstellingen, daarin waren de testfrequenties geprogrammeerd. De frontplaten van de kastjes waren zwart met witte belettering. Het grote kastje had geen preset schakelaar.

In andere cockpit diagrammen van de F104-G cockpit zijn de bediengskastjes en hun plaatsing goed te zien.

[image]


De UHF preset schakelaar zit links-onder op het boven paneel (3)

En ook:

[image]

De complete afstandsbediening (18)

Verder heb ik hier een geannoteerde foto van de kast:

[image]

- A De uitstroom opening van de luchtkoeling. De lucht aanvoer zat aan de onderkant. Een ovale opening naast de twee grote connectoren.

- B Kruiskopschroeven rondom, geborgd met Loctite.

- C1 of C2 Een ventiel waarmee de set inwendig onder druk werd gebracht. (meer lucht = meer koeling).

- D Een bout waarmee met een dopsleutel (na verwijdering van de kruiskopschroeven onder) de hele kap van de set gelicht kon worden.

- E De UHF connector voor de antenne(s).

- F een connector voor testsignalen. Deze zat inwendig weer met een blue-ribbon connector verbonden met het chassis.

Verder nog enige opmerkingen n.a.v. deze thread.

Ouwe Schipper: De set zoals door VDH gemaakt was GRIJS. (Misschien was de ARC-34 uit oudere versies van de F-104 zwart).
Er zat een ventilatortje in de set om de koellucht te laten circuleren, de plaat waarop de modulen werden geschroefd diende ook als afscheiding om de koellucht doorheen te leiden en dan zo weer door de warmtewisselaar.
Als ik me goed herinner waren de kleuren aan de aansluitingen kleur-gecodeerd voor gloeidraad,kathode, rooster(s), anode.

Ger: Inderdaad, de set was grijs, zwarte bedieningspanelen. De tandwielen dienden voor de aandrijving van de afstembare modulen door de MTU. Aan de andere zijde zaten koppelingen waarmee een kleine excentriciteit kon worden opgevangen.
De kast bevatte inderdaad de complete UHF zend/ontvanger.
Het formaat zoals in deze thread is genoemd, klopt.

Koos: De afbeelding van het bedieningskastje lijkt erop, maar is het niet. (Zie boven) De preset schakelaar is correct.

Ik houd me ook aanbevolen voor foto's van het inwendige.
Bestaan er nog complete set's ? Bijv. Militaire Luchtvaart Museum ?


Gerard.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum