AN/ARC-552 - Mechanical Tuning Unit (Gezocht)

door onbekend, 09.07.2010, 12:35 (5049 dagen geleden) @ onbekend

Tenslotte de beurt aan de Mechanical Tuning Unit of kortweg MTU. Voor hen die niet vertrouwd zijn met dit soort contructies, wat voor mij in 1963 ook het geval was, is het interessant om dit stukje electro-mechanica te bezien. De zend-ontvangers zoals de ARC-552 van de F104-G pasten niet bepaald in de cockpit en moesten dus met remote controls bediend worden. De afstemassen van de afstembare modulen moesten dus met een electromotor aangedreven worden, via tandwielen zoals we in het geval van de ARC-552 al gezien hebben.

Inmiddels heb ik uitgebreid inzage in het onderhoudsmanual van de ARC-552, zodat ik er nu wat nauwkeuriger op kan ingaan. Zoals eerder vermeld, zijn er drie afstembereiken in 0.1, 1.0 en 10.0 MHz stappen, waarbij de 10 MHz stappen in twee groepen verdeeld zijn, i.v.m. verschillende slaggroote voor de Spectrum Generator. De MTU was dus met 4 as-koppelingen verbonden met de tandwiel plaat, en had drie instelgroepen. Er zat één motor in, die via slipkoppelingen alle groepen aandreef. Een vereenvoudigd schema voor één groep laat zien hoe de zaak in principe werkt.
[image]
Het schema is getekend in rust. Als er een nieuwe frequentie wordt gekozen, waarbij bijvoorbeeld de schakelaar in de Radio Set Control van pos. 1 naar 4 gezet wordt, dan wordt relais K1203 bekrachtigd, de pal van het nokkenwiel wordt gelicht en begint de motor te draaien. Via de slipkoppeling gaat de as van de betreffende instelgroep draaien, waarop de nokkenschijf en de zoekschakelaar S1207 zitten. Als de zoekschakelaar (in ons geval) pos. 2 bereikt heeft, valt het relais K1203 af en valt de pal in het nokkenwiel zodat de as van de betreffende instelgroep geblokkeerd is in de juiste positie. De motor stopt dan in principe, maar als een van andere groepen nog niet goed staat, dan blijft de motor draaien, want de relais van de andere twee instelgroepen staan parallel. De motor slipt dus op de zojuist bereikte positie van deze instelling, en drijft de andere nog aan via hun slipkoppelingen totdat alle groepen goed staan.

Nog wat plaatjes:

[image] [image]

Aan de onderzijde zie je weer de koppelingen naar de tandwielplaat. Cijfer linksboven 17 in beide plaatjes wijst ongeveer naar naar zo'n slipkoppeling (de cijfers geven de smeerpunten aan) Rechts in het tweede plaatje zie je de motor.

En nog een plaatje van de relais:
[image]
Vrij stevige jongens, ze moeten ook die palletjes lichten, nietwaar?

Beste forumleden, Ik heb ze nu allemaal gehad. Inmiddels heb ik een echte ARC-552 plus manual gezien. Ik zal bij de verschillende modulen nog wat aanvullingen geven. Een heleboel klopt vrij goed, maar hier en daar zitten toch wat vergissingen.

Groet,

Gerard.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum